Nå starter forhandlingene for bussbransjen

Fagforbundets Odd Haldgeir Larsen (til høyre) møter forhandlingsmotpart NHO ved Jon H. Stordrange for NHO Transport. (Foto: Fagforbundet)

Forhandlingene om bussbransjeavtalen skjer denne uka. Oppstart i dag. Økt kjøpekraft med generelle kronetillegg er blant Fagforbundets krav.

Sist oppdatert: 18.04.2024

Målet er å komme opp på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

– Bussbransjen har i flere år slitt med svekket kjøpekraft. Det er på tide at vi får et reelt løft. Våre medlemmer fortjener ei lønn å leve av, ei lønn som kan ta dem gjennom dyrtida, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

Fagforbundet forhandler sammen med Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet. Motpart er NHO og Spekter. Forhandlingene gjennomføres 17. - 19. april.

Det forhandles om tre avtaler - bussbransjeavtale Spekter, bussbransjeavtale NHO og funksjonæravtalen.

Medlemmer fra Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF) omfattes av avtalene. Forhandlingsmotpart er NHO Transport og Spekter/Vy.

Les også Fagbladet-sak