Brudd i statsoppgjøret

Svend Morten Voldsrud, leder for Fagforbundets forhandlingsdelegasjon.

Svend Morten Voldsrud, leder for Fagforbundets forhandlingsdelegasjon. (Foto: Kristian Brustad / LO Stat)

LO Stat, som Fagforbundet er en del av, brøt i dag forhandlingene med staten i årets lønnsoppgjør.

30.04.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 30.04.2024

– Staten viser liten vilje til å finne en løsning. Vi har gjort det vi kan for å få framgang i forhandlingene, men uten å nå fram. Vi står simpelthen for langt fra hverandre. Nå må Riksmekleren hjelpe oss videre, kommenterer Svend Morten Voldsrud, som leder Fagforbundets forhandlingsdelegasjon.

Et av hovedkravene i årets oppgjør er at alle medlemmene blir ivaretatt gjennom en rettferdig fordeling av lønna. Det oppnås best gjennom et stort generelt tillegg til alle.

– All erfaring viser at det er gjennom størst mulig sentralt tillegg vi oppnår den beste og mest rettferdige fordelingen. Statens ønske er derimot at mye av lønnsmassen skal forhandles om lokalt. Det gir ikke mindre, men større ulikhet. Det kunne vi ikke godta, sier Egil André Aas, leder i LO Stat.

Frykter vilkårlig og urettferdig lønnsutvikling

Det andre hovedkravet er å komme tilbake til likelydende hovedtariffavtaler for alle statsansatte. I dag har LO og YS en avtale, mens Unio og Akademikerne har en annen.

Splittelsen i ulikelydende avtaler har vært svært uheldig og har ført til flere store utfordringer for staten.

– Vi som parter må ta ansvar for at alle statsansatte blir ivaretatt på en god måte. Slik situasjonen er nå, blir lønnsutviklingen i mange tilfeller vilkårlig og urettferdig. Staten har vist større forhandlingsvilje enn ved tidligere hovedtariffoppgjør, men langt fra nok på det som handler om fordeling og rettferdig lønnsutvikling for alle medlemmene, sier Aas.

Meklingen innledes 2. mai, og har utløp 23. mai ved midnatt. Skulle partene ikke bli enige innen fristen, vil det utløse den første konflikten i staten siden 2012.