Diskuterte kommunens plass i partnerskapet med NAV-sjefen

Fra venstre: Hans Christian Holte, Sonja Skinnarland, Iren Luther, Stine Olsen, Gunhild Løkkevol, og Trond Finstad

Fagforbundet har vært i møte med NAV-direktør Hans Christian Holte og diskutert hva vi mener må gjøres for å sikre at de som er ansatt på den kommunale siden i NAV også blir lyttet til. Fagforbundet har ved ulike anledninger gitt uttrykk for at vi mener vi bør være til stede på møter der endringer som påvirker våre medlemmers arbeidsforhold drøftes.

04.04.2024 av Henriette Sandvik
Sist oppdatert: 05.04.2024

NAV har en uttalt visjon å være ett NAV, med én dør inn og med myndige NAV-kontorer. Likevel jobber man i dag som om det er todelt system, der arbeidstakerorganisasjonene som organiserer de kommunalt ansatte holdes utenfor. I LO er det Fagforbundet og FO som organiserer de kommunalt ansatte i NAV.

Vi ønsker at våre medlemmer skal kunne komme med innspill på et tidligere tidspunkt. Verdifull innsikt tidlig i beslutningsprosesser er avgjørende for utfallet. Våre medlemmer kan gi denne innsikten, og det bør derfor prioriteres å skape bedre rom for medvirkning.

I lys av tillitsreformen er det et ønske om å ha myndige NAV-kontor som treffer beslutninger nær brukeren.

– Vi i Fagforbundet mener at det i altfor liten grad er tatt hensyn til at endringer som besluttes vil føre til et større press på en allerede presset kommunal del i NAV, med krevende kommuneøkonomi og stadige krav om innsparinger, sier leder av yrkesseksjon helse og sosial Iren Luther.

Kommunens rolle og engasjement i partnerskapet gir en nærhet til de NAV er ment for, nemlig innbyggerne. Derfor er det avgjørende at kommunen som partner og arbeidsgiver bidrar til en god samarbeidskultur.

– Vi skal jobbe videre for at også kommunen skal ta sin plass og sitt ansvar i partnerskapet, sier Trond Finstad leder av yrkesseksjon kontor og administrasjon.