Medbestemmelsesbarometeret 2023 gir verdifull innsikt i HR-rollen

Medbestemmelsesbarometeret 2023

Medbestemmelsesbarometeret 2023 (Foto: OsloMet)

Mandag 8. april ble Medbestemmelsesbarometeret 2023 lansert. Temaet for årets barometer er HR sin rolle i partssamarbeidet.

10.04.2024 av Henriette Sandvik
Sist oppdatert: 11.04.2024

Siden 2016 har Medbestemmelsesbarometeret hatt gitt oss verdifull innsikt innen temaer som arbeidsorganisering, ledelse og den norske samarbeidsmodellen. Medbestemmelsesbarometeret eies av et partnerskap som består av av Legeforeningen, Norsk Tjenestemannslag (NTL), Politiets Fellesforbund og Arbeidsforskningsinstituttet AFI ved OsloMet.

Årets rapport bygger på intervjuer i fire statlige virksomheter, og tok for seg HR sin rolle i krysningspunktet mellom ledelse, ansatte og tillitsvalgte. Rapporten tar utgangspunkt i kvalitative data i form av intervjuer, men bygger også på tidligere kvantitative undersøkelser

Et av hovedspørsmålene som ble stilt på dagen for lansering, er hvorvidt partssamarbeidet sees på som en oppgave eller en metode blant ledere, ansatte og tillitsvalgte. Dette er viktig da det sier noe om hvordan dette jobbes med på den enkelte arbeidsplass. Er det integrert i alt man gjør, eller er det et møte som skal krysses av i kalenderen?

I det videre ble HR sin funksjon og rolle på arbeidsplassen problematisert. Blir HR sett på som lederstøtte og som forvalter av ledelsens avgjørelser, eller er oppfatningen blant ansatte at folka på HR er de som bestemmer?

Variasjonene er store, og diskusjonen uendelig – og det skal den vel være også. For i et arbeidsliv som er i konstant endring, er det viktig med en fot i bakken og en analyse av status. Rapporten gir et godt grunnlag for nettopp dette, og er derfor anbefalt lesning for de fleste av oss.

Les mer om Medbestemmelsesbarometeret og rapporten sin helhet her.