Vil ha et rettferdig trygdeoppgjør

23. mai blir den nye pensjonen klar.

23. mai blir den nye pensjonen klar. (Foto: Fagforbundet / Ellisiv Solskinnsbakk)

Fagforbundet mener at kjøpekraften for alle pensjonister må økes. – Årets trygdeoppgjør er av avgjørende betydning for å sikre en rettferdig og verdig tilværelse for pensjonister og uføre i vårt samfunn, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.

30.04.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 02.05.2024

En del pensjonister og uføre har så lav inntekt at de havner under EUs fattigdomsgrense. Derfor mener Fagforbundet at det er særlig viktig å sikre et løft for de med de laveste pensjonene og utjevne inntektsforskjellene.

Mette Nord
Vil ha et trygdeoppgjør for hele laget: Fagforbundets leder, Mette Nord (Foto: Lars Helgerud)

Må gi grunnlag for verdige liv

– Alle pensjonister må få en inntekt som er tilstrekkelig til å leve verdige liv. Det gir grunnlag for et solidarisk og rettferdig samfunn.

Fagforbundet oppfordrer partene i årets trygdeoppgjør til å synliggjøre fordelingspolitikk, slik at vi får et trygdeoppgjør for hele laget.

Trygdeoppgjøret har frist 23. mai og omfatter flere enn én million alderspensjonister, 364.000 uføre og andre mottakere av NAV-ytelser.

Les om årets krav i trygdeoppgjøret i Frifagbevegelse: Så mye kan pensjonen øke etter årets trygdeoppgjør

Se også Fagbladet-sak: Slik foregår trygdeoppgjøret