KreativOmsorg '15: Klokkeklovner inntar sykehjemmene
Sang og skuespill setter følelser og smil i beredskap hos beboere og ansatte. KlokkeKlovnene er tilstede for sårbare gamle som er isolerte på grunn av demens.
15.04.2015
av
Seksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 15.04.2015
- De gamle fortjener å oppleve noe fantastisk. Vi skal møte de demente i deres øyeblikk og gi dem livsglede der og da. Vi vil vite minst mulig når vi kommer inn på sykehjemmet - for å gi alle en mulighet til å føle på gleden, også for personer som kan være utagerende, sier Patrick van den Boom, kunstnerisk leder for KlokkeKlovnene i Norge.
Van den Boom har med seg suksesskonseptet fra Nederland - og viser fram hva det hele handler om til deltakerne på konferansen KreativOmsorg i Bodø. Han understreker at dette ikke er vanlig underholdning. Det er et møte med mennesker basert på lang erfaring i å kommunisere med demente.
Mange syke gamle opplever uro og angst. KlokkeKlovnene byr på enkle, vakre øyeblikk. De har med seg varme, humor og respekt - og skaper en ny realitet som overrasker, gleder og trygger.
- Det kreves mer enn rød nese for å komunisere godt. Vi må leve oss inn i de dementes verden og det krever noe mer. Mange av klovnene er utdannede skuespillere. Det et supert utgangspunkt for å skape kontakt, sier van den Boom.
Gir god stemning - som varer
- Det er veldig spesielt å gå på jobb - å møte de eldre. Noen er skeptiske, men det er utrolig flott å oppleve god respons, sier Sandra Persson, som jobber som klokkeklovn i Bodø.
- Ansatte forteller at de merker en bemerkelsesverdig roligere stemning på sykehjemmet - og det varer lenge, sier Persson.
Klovenene er ikke klovner i tradisjonell forstand, men mer et middel til å påkalle oppmerksomhet og vekke de som er rundt til å ta del i det som skjer på fellesrommet og ved sykesengen.
- Våre klovnerier skal være en inspirasjon til beboerne, men også for pårørende og ansatte. Vi vil gjøre de ansatte stolte. Eldreomsorgen skal være et attraktivt sted å jobbe, sier van den Boom.
- Vi lærer bort noen grep og metoder som de ansatte kan bruke etter vi har vært der. For eksempel at det ikke er noen grunn for å være redd for å gå inn i prosesser sammen med de gamle, forteller han.