Solidaritetsprosjekter

Støtt Fagforbundets innsamlingsaksjon til Gaza! VIPPS #818574

image3s632.png

Fagforbundet har et omfattende internasjonalt solidaritetsengasjement. Vi har finansiert byggingen og drifter Fagforbundets SOS-barneby i Huambo, Angola. I tillegg har Fagforbundet og Norsk Folkehjelp en samarbeidsavtale som omfatter Palestina, de palestinske flyktningleirene i Libanon, og Sør-Sudan.  Fagforbundets ambassadørkorps er opprettet i tilknytning til avtalen. Det er Palestina-ambassadør i hver forbundsregion, og to landsdekkende ambassadører for Sør-Sudan.

Barnebyen i Angola

angola.jpg
Foto : Fagforbundet

Fagforbundets SOS-barneby i Huambo i Angola gir ungene en trygg oppvekst og håp om en bedre framtid. Barnebyens familiehus, familieprogram, barnehage og grunnskole gir enslige mødre, storesøstre eller bestemødre hjelp til selvhjelp, for å kunne ta vare på barna de har ansvaret for.

Fagforbundet har barnebykontakter i alle fylkeskretser

Sør-Sudan

CAPAD arrangerer ulike fredsaktiviteter i Sør Sudan
CAPAD arrangerer ulike fredsaktiviteter i Sør Sudan (Foto: NPA)

Gjennom Norsk Folkehjelp støtter Fagforbundet arbeidet med å styrke rettighetene til kvinner og unge i Sør-Sudan.  Støtten omfatter blant annet arbeid for å redusere kjønnsbasert vold, styrke juridiske rettigheter, øke tilgangen til spare- og lånegrupper og aktivisere ungdom og unge i idrett, kultur og ulike kampanjer.  En viktig del av arbeidet er å bidra til å forebygge konflikter, megle mellom partene og finne en varig løsning på problemene.

Palestinernes kamp i Gaza og på Vestbredden

palestina.jpg
Foto : Fagforbundet

Palestinerne i Gaza og på Vestbredden kjemper mot okkupasjon og undertrykking. Fagforbundet og Norsk Folkehjelp inngikk i 2009 et samarbeid til støtte for palestinere i Midtøsten. Samarbeidet er nå i sin fjerde periode og varer fram til landsmøtet i 2025.

Palestinske flyktningleirer i Libanon

libanon.jpg
Foto : Fagforbundet

Fagforbundet støtter to av Norsk Folkehjelps prosjekter i Libanon:  Kvinner Kan og Unge Kan. Målet er å øke palestinske kvinners og unges deltakelse i samfunnslivet. Økt kvinneandel i komiteene i flyktningleirene og palestinske organisasjoner er et viktig mål.

Oljefondskampanjen

Oljefondkampanjen
Oljefondet  er investert  med  nesten 14 milliarder dollar, eller over 135 milliarder kroner, i selskaper som er knyttet til de folkerettsstridige israelske bosettinger og tjener på okkupasjonen . Oljefondet er våre felles sparepenger.  Bli med på kampanjen og si i fra til de ansvarlige Oljefondet, Finansdepartementet, Etikkrådet og Finanskomiteen og be dem endre praksis.

Bankkampanjen

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har gått igjennom fondene som norske banker tilbyr til sine kunder for å se om de er investert i selskaper med virksomhet på okkupert palestinsk område.  Vi oppfordrer deg til å sjekke banken din.

Vi har identifisert 11 selskaper som i lang tid har tjent på og medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettigheter på okkupert palestinsk område. Enkelte norske og internasjonale finansaktører har allerede utelukket noen av disse selskapene fra fond.

Kontakt:

Portrettbilde av Ingunn Eriksen