Partnerskapet mot mobbing har signert ny avtale for 2021 - 2025

Leder avd. 743 Torill

Altfor mange barn og unge opplever å bli utsatt for mobbing og krenkelser, og dette har store konsekvenser både for den enkelte og samfunnet. Fagforbundet har sammen med andre partnere fornyet avtalen om Partnerskap mot mobbing.

25.03.2021 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 26.03.2021

Fagforbundet har vært en del av Partnerskap mot mobbing siden 2016, og både tillitsvalgte og medlemmer har vært en del av innsatsen i forbundet. Partnerskapet forplikter seg til å sette mobbing på dagsorden, og bidra til at alle barn og unge har et godt barnehage-, skole- og fritidsmiljø uten mobbing.

Birgit Dannenberg / Fagforbundet

Fagforbundet er en unik partner

– Det unike med Fagforbundet i denne sammenhengen er at vi organiserer så mange yrkesgrupper. Det gir et veldig godt utgangspunkt for å kunne gjøre en forskjell. Det viktigste for oss i den nye perioden, er at vi lykkes i å skape aktivitet og tverrfaglige samarbeid lokalt, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Torsdag 25. mars møttes lederne i partnerskapets organisasjoner til en digital markering av den nye avtalen. Kunnskapsminister Guri Melby ønsket velkommen og statsminister Erna Solberg innledet om arbeidet mot mobbing og partnerskapets rolle i dette. Deretter holdt lederne i partnerorganisasjonene innlegg om hvorfor de er med i partnerskapet, og hva de kan bidra med for å nå målene vi har satt oss.

Les avtalen og mer om arbeidet til partnerskapet inne på deres egne nettsider.

– Alle barn skal ha en trygg og god oppvekst uten mobbing og krenkelser. Vi er klare for å brette opp ermene og ta fatt på en ny periode, Sier May-Britt Sundal, leder i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst.

Flere yrkesgrupper må inkluderes i arbeidet mot mobbing

Den nye partnerskapsavtalen er tydelig på at det er de voksnes ansvar å samarbeide om å utvikle helhetlige og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø.

Som partner har Fagforbundet forpliktet seg til å bidra til å spre informasjon og kunnskap om mobbing, og til å bidra til lokal forankring og aktivitet.

Birgit Dannenberg / Fagforbundet

– Det er våre medlemmer som til daglig jobber tettest på barn og unge i barnehage, skole, SFO og fritidsklubber. De har derfor både et stort ansvar og en unik mulighet til å bidra til at barn og unge får en god og trygg oppvekst, uten mobbing og krenkelser, sier Sundal.

Hun forteller at Fagforbundets tillitsvalgte har et ekstra ansvar for at alle yrkesgrupper som jobber med barn og unge, blir inkludert i det mobbeforebyggende arbeidet og får tilstrekkelig opplæring om dette.

De som lykkes, har godt arbeidsmiljø og partssamarbeid

Fagforbundet har vært særlig opptatt av å synliggjøre at de skolene og barnehagene som lykkes med å forebygge, avdekke og bekjempe mobbing, også lykkes med gode partssamarbeid og gode arbeidsmiljø for de ansatte, sier Sundal.

Partnerskapet skal nå i gang med å utarbeide en handlingsplan for de neste fire årene. Hovedfokuset her blir å finne gode tiltak som når ut og engasjerer lokalt.

Fagforbundet er glade for at arbeidet fortsetter, og er klare til å gjøre vår del av jobben.