Kjellfrid T. Blakstad sier farvel til Fagforbundet

Kjellfrid T. Blakstad, tidligere leder i Seksjon helse og sosial

Kjellfrid T. Blakstad, tidligere leder i Seksjon helse og sosial (Foto: Jan Lillehamre)

- Det er ei fargerik, raus og inkluderende dame som nå slutter, sier nyvalgt seksjonsleder Raymond Turøy.

14.11.2013 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 29.11.2013

Turøy har vært nestleder med Blakstad som leder de siste fire årene - så han vet hva han snakker om.

- Jeg har lært mye av Kjellfrid. Det er mange av oss som kommer til å savne henne, sier han.

Milepælene har kommet tett for Seksjon helse og sosial under Blakstads ledelse. En av hovedkampene har handlet om å sikre medlemmene rett til hel stilling. En barriere ble brutt i juni i år. Da vedtok Stortinget et lovforslag som sikrer ansatte rett til stillinger tilsvarende det de faktisk har jobbet det siste året.

– Dette er en svært gledelig lov. Nå kan de ansatte, med loven i hånd, kreve større stillinger. Våre tillitsvalgte skal passe på at de får det, sier Blakstad.

Den avtroppende seksjonslederen har stått på for medlemmene på en rekke felter. Blakstad trekker selv fram noen av gullsakene. Etablering av fagbrev og autorisasjonsordning for helsefagarbeidere, yrkesfaglige merkedager, utvikling av fagskoletilbud til mange av seksjonens yrkesgrupper og økt fokus på verdighet for de gamle. Denne verdigheten kommer spesielt godt fram i prosjektet KreativOmsorg, som best vises gjennom den årlige konferansen med samme navn. Se kreativomsorg.no

- Vi har konkretisert og prioritert høyt det yrkesfaglige arbeidet. Den jobben handler i første rekke om Norge, men vi har også vært i gode samtaler med søsterforbund i Europa.

Blakstad har vært med på å bygge opp seksjonen - som nå teller mer enn 100.000 helse- og sosialmedlemmer. Hun kom fra Helse- og sosialforbundet og har vært leder i Seksjon helse og sosial i Fagforbundet i ti år.

Blakstad valgte selv å gi seg som seksjonsleder. Hun ønsker å legge inn mer kvalitetstid på sine hjemtrakter i utkanten av Molde. Hun gleder seg.

- Jeg er ikke pensjonist. Jeg er optimist, understreker hun.

Takk for meg - Kjellfrid T. Blakstads innlegg i Fagbladet