Frisk satsing på helse- og sosialyrkene

Det nye styret i SHS (f.v.) styremedlemmene Merethe Krogstad, Kurt Rønning, Karianne Sten Solheim, Helge Sporsheim, leder Raymond Turøy og nestleder Sissel M. Skoghaug. (Foto: Kjell Olufsen)

Det nyvalgte styret i Seksjon helse og sosial står foran fire år med ferske og gamle utfordringer. Avtroppende leder Kjellfrid T. Blakstad mener regjeringsskiftet gjør at det nå blir enda flere kamper som må tas.

26.09.2013 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 03.03.2014

Det er imidlertid ikke de kommende slagene som Blakstad trekker fram når hun legger fram de yrkespolitiske sakene for Seksjon helse og sosial.

Jobb gir mening

– Flertallet av de ansatte i helse- og sosialsektoren trives på jobb. Til tross for hverdagsutfordringene. Vi har en unik nærhet til pasientene. Medlemmer forteller om gode kolleger og jobber som gir mening, sier Blakstad.

– Vi skal trekke fram de positive eksemplene - og snakke opp sektoren. Vi må kjenne på gleden av kunne utfolde oss som fagpersoner, som medmennesker og som gode kolleger.

Det blir umulig å liste opp alle oppgavene som venter i årene som kommer, men Blakstad ønsker selv å trekke fram ressursmangel som et fokusområde.

– Vi ser alt for ofte at brukere og pasienter ikke får et godt nok tjenestetilbud. Det gjelder for eksempel den kommunale barnevernstjenesten. Det svekker barnas trygghet og det gir de ansatte dårlig samvittighet og følelsen av ikke å strekke til. Det er vondt ikke å kunne gjøre det man selv mener er nødvendig.

Må bli flere

Rekruttering er et annet satsingsområde. Blakstad har klar beskjed til nyvalgt seksjonsleder, Raymond Turøy:

– Skal vi klare å rekruttere til sektoren i årene framover, må vi sørge for bedre arbeidsforhold og økt status for yrkesgruppene. Og ikke minst må vi kjempe fram at de som vil jobbe i hel fast stilling, får mulighet til det.

Enkelte må jobbe så lenge som ti år i et helse- og sosialyrke før de får full stilling. Blakstad understreker at det er uakseptabelt – siden sektoren trenger titusenvis av nye ansatte i årene som kommer.

Hun mener det bør satses på rekruttering av både ungdom og voksne. Det har aldri vært så få voksne som tar helsfagutdanning som nå, men det er et stort potensiale. Løsningen er ifølge Blakstad å legge til rette for gode voksenopplæringstiltak.