Videointervju: Kan gjøre mer for kompetanse

- Det er bra at det stilles økte krav til kompetanse i arbeidslivet. Ulempen er at man kan komme til å ekskludere flinke folk uten kompetanse. Dette sa FAFO-forsker Torgeir Nyen til deltakerne i Fagforbundets seksjonskonferanse.

24.09.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 25.09.2013

Det kan være farlig å sette formelle krav til en stilling som skal utlyses uten å vurdere nøye hvilken kompetanse man egentlig trenger, sa han og begrunnet det med faren for at godt kvalifiserte søkere i egen kommune kan bli forbigått fordi de av en eller annen grunn ikke har tatt formelle kurs.

Sammen med forskerne Tove Mogstad Aspøy og Heidi Nicolaisen har  Nyen laget rapporten Voksnes læring som tar for seg vilkår for læring i kommunene.  Rapporten har sett på fire ulike grupper arbeidstakere, ansatte i helse og omsorg, barnehageansatte, vaktmestere og kontoransatte.  Forskerne har intervjuet både sektorledere, virksomhetsledere og tillitsvalgte i Fagforbundet.

- Inntrykket er at de tillitsvalgte i Fagforbundet kan gjøre enda mer for å sette kompetanseutvikling på dagsorden, sa Nyen. Han pekte også på at det er et sprik mellom det inntrykket av læringskulturen. Mens lederne ofte mener læringskulturen er bra, har ofte de tillitsvalgte inntykk av at det ikke er noe sterkt ønske om at de ansatte skal lære og utvikle egen kompetanse.

Krever mer opplæring (ANB/Telemarksavisa)

Videointervju med Fafo-forsker Torgeir Nyen
(Merk: Teksten fortsetter under videoen)

Den som har, får

- I kommunene er det som i en rekke andre sektorer, det er det såkalte Matheus-prinsippet som gjelder; De som har mye fra før deltar mer og de som har liten eller ingen formell utdanning får færrest tilbud, sa Nyen.

Han fortalte også at det er svært store forskjeller mellom de ulike yrkesgruppene. Han fortalte at hele fire av fem kommuner har ordninger for at ansatte i pleie og omsorg skal kunne ta formell utdanning, mens bare en av tre kommuner har tilsvarende ordninger for vaktmestere.

Kan tape på kortkurs

Forskerne har sett på flere ulike former for kurs, både formell utdanning, ulike former for kurs, og uformell læring gjennom ulike former ofr kunnskapsoverføring mellom ansatte. Blant kontoransatte og vaktmestere er det mest vanlig å ta korte kurs, som ofte er begrunnet i at oppgavene endrer seg og at folk dermed får behov for å oppdatere kunnskapene sine. Nyen pekte på at det kan være en ulempe å utvikle kunnskapene sine bare med korte praktiske kurs.

- Når man av en eller annen grunn må dokumentere hva man kan, for eksempel ved jobbskifte eller omorganisering har man svært lite å vise til, selv om man har solide kunnskaper på området, advarte Torgeir Nyen fra FAFO