Fagforbundets yrkesfaglige landskonferanser

Tirsdag 24.9 starter Fagforbundets yrkesfaglige landskonferanser. Disse konferansene arrangeres i forkant av landsmøtene hvert fjerde år. Tirsdag er alle seksjonene samlet. Da blir det blant annet lagt fram en ny FAFO-rapport om etter- og videreutdanning i kommunene.

20.09.2013 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 24.09.2013

FAFO har undersøkt læring og kompetanseutvikling innen fire kommunale arbeidsfelt: Pleie og omsorg, barnehage, kontor og vaktmester. Forskernes rapport viser at det fortsatt er store forskjeller i hvor mye opplæring de ulike yrkesgruppene får. Generelt kan man si at de som trenger det mest, altså de som har minst fra før får minst.

På åpningsdagen kommer også Rolf Jørn Karlsen, som ledet utvalget som så på fag og yrkesopplæringen i 2008 og Ebba Wergeland, forsker og spesialist i arbeidsmedisin.

I år skal disse konferansene gjennomføres på Clarion hotell Oslo Airport på Gardermoen 24 – 26 september. Første dag er som nevnt felles før de fire seksjonene Seksjon helse og sosial, Seksjon kirke, kultur og oppvekst, Seksjon kontor og administrasjon og Seksjon samferdsel og teknisk forsetter i separate konferanser.

På disse konferansene skal det blant annet velges en leder for hver seksjon, vedkommende vil gå inn i Fagforbundets arbeidsutvalg, og dermed inn i forbundets daglige ledelse.