Oppgaver på vandring i sykehusene

Hvem kan gjøre hva - og hvem kan gi bort arbeidsoppgaver til andre? Det var bred enighet om oppgavedeling, men få konkrete løsningsforslag da sju arbeidstakerorganisasjoner møttes til debatt i Oslo.

12.09.2013 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 13.09.2013

Kjellfrid T. Blakstad, leder Seksjon helse og sosial satt i panelet for Fagforbundet under konferansen Bedre oppgavedeling i sykehus. Hun gledet seg over at organisasjoner som Legeforeningen og Sykepleierforbundet er positive til omfordeling av oppgaver mellom yrkesgruppene på sykehus.

- Det er helt klart en utfordring å finne løsninger som vi alle kan være enige i, men det er i alle fall godt å vite at vi alle styrer i samme retning. Dessuten er det bred politisk enighet om at oppgavefordeling er veien å gå, sier hun.

Rett person på rett plass
Organisasjonene ble utfordret til å svare på hvilke konkrete oppgaver som leger og sykepleiere kunne gi fra seg til andre yrkesgrupper. Spørsmålet ble stilt minst tre ganger, men uten at tilhørerne fikk høre noen konkrete forslag fra debattantene. Det kom derimot flere svar på hvordan man kunne fylle hull i turnusen.

- Legge ut en stillingsannonse for å få inn flere sykepleiere, foreslo Eli Gunhild By, leder i Sykepleierforbundet.

Hun fikk raskt tilsvar fra en tilhører fra Stavanger Universitetssykehus – for der var det langt fra gitt at de ville få inn noen søknader fra sykepleiere. Små ungdomskull og dårlig rekruttering har rammet mange yrkesgrupper i Helse-Norge. Gapet mellom hvor mange som behøves og hvor mange som tar seg jobb i helsesektoren øker for hvert år.

- Det blir helt avgjørende at noen arbeidsoppgaver gis bort til andre. For eksempel kan helsesekretærer gjøre papirarbeid som leger gjør i dag og helsefagarbeidere kan ta over flere oppgaver fra sykepleiere, sier Blakstad.

- I Fagforbundet snakker vi om rett person på rett plass. Det betyr i praksis å bruke de ansatte på en klokere måte. Hvis vi vil at legene skal ha mer tid til sine pasienter, bør noen hjelpe dem med papirarbeidet, legger hun til.

Fagforbundet har lenge jobbet for å myke opp profesjonsgrensene.

- Det gir bedre utnyttelse av kompetanse – og det er til pasientens beste, mener Blakstad.

Ny kompetanse, nye arbeidsoppgaver
Blakstad understreker at oppgavedeling kun lar seg gjøre hvis vi legger til rette for at de som ønsker det får mulighet til kompetanseheving.

- Skal man ta på seg andre oppgaver, må du også få opplæringen som kreves for å gjøre jobben. De som er entusiastiske og ønsker å lære mer, må få lov til det. Den utfordringen må våre arbeidsgivere ta på alvor.

Helseminister Jonas Gahr Støre la tidligere i år fram 10 nye grep for bedre sykehus. Ett av tiltakene var oppgavedeling. Eller som det heter i oppgavedokumentet fra Helse- og omsorgsdepartementet:

«Vi ønsker oss en bedre og smartere oppgavedeling mellom ansatte i sykehusene. Det betyr at arbeidsoppgaver som tidligere har vært tilknyttet en særskilt profesjon, også skal kunne utføres av andre yrkesgrupper for bedre utnyttelse av samlet kompetanse og ressurser.»

Debattpanelet i Oslo Kongressenter

Kjellfrid Blakstad, leder av Seksjon helse og sosial i Fagforbundet

Anna Pettersen, forbundsleder i Norsk Radiografforbund

Gaute Hagen, leder av Norsk radiologisk forening