Høringsseminar om helsedirektivet

Fagforbundet og Nei til EU arrangerer høringsseminar om helsedirektivet 8. januar.

04.01.2013 av Informasjonavdelinga
Sist oppdatert: 04.01.2013

Rapporten EUs Pasientrettighetsdirektiv – mot et europeisk helsemarked er utarbeidet av De Facto – Kunnskapssenter for fagorganiserte på oppdrag fra Fagforbundet og Nei til EU. På seminaret vil utreder Roar Eilertsen presentere hovedfunnene i rapporten og vi får ulike synspunkt på direktivet.

Sted: Fagforbundet, Keysers gate 15.

Arbeidet arbeidet med rapporten ble utført høsten 2012 og i rapporten presenteres direktivets hovedinnhold, den norske regjeringens forslag til implementering i Norge og en analyse av de utfordringer direktivet vil medføre for EU/EØS-landenes kontroll og styring med helsesektoren.

Innledningsvis i rapporten gis det en kort orientering om bakgrunnen for EU-direktivet (kap. 1) og et utvidet sammendrag (kap. 2), som til sammen er ment å fungere som en kortversjon som kan leses uavhengig av resten. For å finne en grundigere drøfting av premissene for de konklusjoner som presenteres i sammendraget må man gå til de påfølgende kapitlene.

Her kan du laste ned utredningen

Kl. 9.00-9.15 Velkommen og mål med rapporten ved Jan-Tore Strandås, Leder for utredningsenheten i Fagforbundet
Kl. 9.15-9.45 Presentasjon av rapporten: «EUs Pasientrettighetsdirektiv: Mot et europeisk helsemarked» ved Roar Eilertsen, De Facto
Kl. 9.45-10.15 Spørsmål og diskusjon