Roser tiltak for økt heltid

-- Dagens tildeling av prosjektmidler til kampen mot deltid til 15 nye prosjekter i kommuner og helseforetak er et viktig bidrag i kampen mot ufrivillig deltid. Det viser at regjerningen tar dette problemet på alvor, sier lederen for seksjon Helse og sosial i Fagforbundet, Kjellfrid Blakstad.

06.07.2012 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 08.04.2021

I dag fredag 6. juli presenterte arbeidsminister Hanne Bjurstrøm lista over virksomheter og kommuner som er tildelt midler. Pengene er en del av regjeringens storsatsing i kampen mot uønsket deltid. I forbindelse med statsbudsjettet for 2011 gikk regjeringen og arbeidsminister Hanne Bjurstørm ut og lovte en treårig satsing i arbeidet mot ufrivillig deltid. Også i årets statsbudsjett er det satt av i alt 25 millioner kroner i støtte til konkrete prosjekter i dette arbeidet.

Dagens tildeling kommer i tillegg til 32 prosjekter som fikk midler i 2011. Dermed har i alt 47 prosjekter fått støtte.  Prosjektene får støtte ut 2013.

Det er av Arbeids- og velferdsdirektoratet og Vox, som i samråd med partene i arbeidslivet har valgt ut hvilke prosjekter som får midler. Prosjektene mot ufrivillig deltid prøver ut ulike modeller:

• Forsøk som går ut på å prøve ut ulike turnusalternativer, bl.a. for å hindre små stillingsprosenter. Dette kan blant annet være forhandlingsturnus hvor ansatte gir innspill om ønsket arbeidstid eller man forhandler om ulike vakter innenfor en gitt periode, årsturnus eller 3-3 turnus.
  • Forsøk hvor man oppretter vikarpool eller bemanningsenheter, hvor de ansatte jobber på flere steder og dermed får mulighet til større stilling.
  • Forsøk med å prøve ut ordninger med lengre vakter, både i helger og på hverdager.
  • Forsøk med å øke grunnbemanningen.
  • Forsøk med å prøve ut ulike kombinasjonsstillinger.
  • Forsøk med å gi økt fagkompetanse til ansatte for at de kan jobbe på et større fagområde og dermed få mulighet til større stilling.
  • Flere prosjekter har kombinasjoner hvor de ønsker å prøve ut ulike modeller for å sammenligne hva som fungerer best.