Lønnstyveri - hva er det?-10666

Også i USA har fagbevegelsen lange røtter. Her fra 1933, hvor amerikanske syersker streiket for bedre lønn. (Foto: Kheel Center)

Årets nyord? Noen har kanskje hørt Fagforbundets leder bruke ordet: Lønnstyveri.

06.02.2020 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 04.06.2020

debatt om straff for lønnstyveri: Når en arbeidsgiver ikke betaler lønn, overtid, minstelønn, feriepenger eller bruker innleide der folk skal ansettes fast.

(Fagbladet) – Underbetaling er tyveri

Anne-Grethe Krogh jobber som spesialrådgiver i Fagforbundet. Hun har gått igjennom over 50 Høyesterettsdommer som handler om underslag, tilbake til 1994. Hun fant at ingen arbeidsgivere er dømt for å ha tatt penger fra ansatte:

– I disse dommene er det ikke snakk om lønnstyveri fra arbeidsgivernes side. Jeg fant en forretningspartner som var dømt for å ha stjålet fra en annen medeier. Men ingen arbeidsgiver som er dømt for underslag av penger fra arbeidstakere. Det er paradoksalt og et uttrykk for klassejustis, sier Krogh til Fagbladet. Hun skrev masteroppgave i kriminologi hvor hun analyserte kriminalitet i arbeidsmarkedet. Tirsdag 4. februar arrangerer Fagforbundet og NTL "Svart økonomikonferansen 2020". Der skal blant andre Jonas Gahr Støre (Ap) og statsminister Erna Solberg diskutere hva de vil gjøre for å forhindre kriminalitet i arbeidslivet. Dit kommer også professor Paul Leighton. Han har blant annet skrevet boka «The Rich get Richer and the poor gets Prison» og skal holde foredrag om hvordan stoppe lønnstyveri.