Fagbevegelsen i Shanghai vil lære av Fagforbundet

Kinesisk fagbevegelse fra Shanghai er på et fire dagers besøk hos Fagforbundet. Foran t.v. Fagforbundets nestleder Sissel Skoghaug og den kinesiske delegasjonslederen Li Youzhong. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Fra 4. – 8. desember er en delegasjon fra kinesisk fagbevegelse på besøk i Oslo. Også kineserne er opptatt av trepartssamarbeidet, den norske modellen som vekker oppsikt over hele verden.

06.12.2019 av Birgit Dannenberg
Sist oppdatert: 06.12.2019

På Oslo rådhus har kineserne fått høre om hvordan det faglige og politiske samarbeidet i Norge fungerer i praksis. Delegatene fikk kunnskap om hvordan Fagforbundets tillitsvalgte og den politiske og administrative ledelsen i Oslo samarbeider om medlemmenes interesser.

På arbeidsplassbesøk

Delegasjonen har dessuten vært på arbeidsplassbesøk på Haraldrud gjenbruksstasjon for å se hvordan Oslo kildesorterer husholdningsavfallet sitt. Fag- og yrkesopplæring skal settes opp på neste års felles planer. Til våren skal representanter for yrkesgruppene i helsefag og ambulansefaget fra begge landene bringes sammen for å lære av hverandres arbeidsmetoder.

Samarbeidet med Kina går tilbake til 2012 og i 2018 signerte Fagforbundet en samarbeidsavtale som viderføring av et samarbeid som LOs regionorganisasjon i Oslo allerede hadde hatt i en årrekke.

Kina spiller en stor rolle

- Som verdens mest folkerike land og en av verdens største økonomier vil Kina spille en avgjørende rolle i utformingen av verdenssamfunnets framtid, sier Fagforbundets nestleder Sissel Skoghaug.

Shanghai Municipal Trade Union Council er verdens største nasjonale fagbevegelse.

- Derfor ønsker vi å drøfte utfordringer om fattigdomsbekjempelse, klimaendringer og anstendig arbeid med kineserne. Vi diskuterer problemstillinger, utveksler synspunkter og diskuterer forslag til løsninger, forteller Skoghaug.

Den kinesiske delegasjonen reiser videre til Island på søndag.