Etter valget: Nå må tillitsvalgte kjenne sin besøkelsestid

Mange tillitsvalgte sto på i valgkampen, landet rundt. Her en valgkampselfie fra Gjøvik. (Foto: Mette Nord)

Valgresultatet var en skuffelse for noen partier og en opptur for andre, men alt i alt er det et godt valgresultat for Fagforbundet, med rødgrønt flertall i de største byene og i en rekke kommuner. – I ukene som kommer må Fagforbundet bli med og sette preg på budsjettet, sier Fagforbundets leder.

11.09.2019 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 12.09.2019

Mette Nord er tydelig på at de tillitsvalgte nå har muligheten til å sette preg på budsjettene, med saker som for eksempel heltid.

– Skal det skje noe med heltid til neste år må vi ha samtaler med alle partier vi kan samarbeide med så snart som mulig, sier Mette Nord.

I de neste ukene legger de nye kommunestyrene grunnlaget for neste års budsjett. Administrasjonen i de ulike kommunene har allerede gjort mye av grovarbeidet. Skal de nye kommunestyrene sette sitt preg på budsjettene, må arbeidet begynne nå! Når budsjettet vedtas i desember er det for seint.

Det blir vi som blir motoren

– Vi i Fagforbundet kommer til å måtte være motoren i innsatsen for heltid. Gjør ikke vi det, blir lite gjort. Det er ikke fordi det mangler politisk vilje i de rødgrønne konstellasjonene rundt omkring, men det kan være krevende å få dette tilstrekkelig høyt på dagsorden, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Gammel vane vond å vende

– Det er mange gode formål og mye sedvane de nye politikerne skal håndtere. Derfor blir det vår oppgave å presse på for forplikte politikerne til å jobbe med heltid. Da holder det ikke å snakke med en partigruppe, for eksempel Arbeiderpartiet. Vi må snakke med alle som utgjør flertall i de nye kommunestyrene, både SV og Senterpartiet der det er aktuelt, og MDG og Rødt der det er aktuelt, sier hun.

Viktig å vinne i de store byene

Selv om valgresultatet var en skuffelse for noen partier og en opptur for andre, så er det alt i alt et godt valgresultat for Fagforbundet. Det er rødgrønt flertall i alle de store byene og en rekke andre små og store kommuner.

Det gir Fagforbundet en god posisjon til å ivareta medlemmene våre, særlig med tanke på at selskapene som vil tjene penger på å overta kommunale tjenester er mest interessert i de store kommunene.

De vet hvor de store pengene er

Selv om vi har medlemmer som har opplevd konkurranseutsetting og privatisering i alle typer kommuner, så vet de store aktørene at det er i store byene også de store pengene ligger.

– Det betyr at potensialet for en storstilt etablering av kommersielle sykehjem, kommersielle hjemmebaserte tjenester, leverandører av tekniske tjenester, renovasjon, barnevern og hva det nå måtte være, er mye mindre. Dette valgresultatet er dårlig nytt for NHO Service og godt nytt for oss, hvis vi spiller kortene våre riktig, sier Nord.

Et godt verktøy rett under nesa på oss

Fagforbundet jobber sammen med medieovervåkingstjenesten Retriever om et verktøy hvor tillitsvalgte kan få vite stoda i sin kommune når det gjelder utlysninger av heltidsstillinger som helsefagarbeidere. Oversikten vil gi noe av det samme som heltidsbarometeret for sykepleiere, som NSF har laget.

Les mer i Dagbladet: Åtte av ti utlyste jobber er deltidsstillinger

Under valgkampen fikk forbundsregionene oversikter over hvor mange stillinger innen pleie og omsorg som ble lyst ut som hel- og deltid, brukket ned på hver enkelt kommune. Denne dokumentasjonen bør gi et godt grunnlag for et faglig-politisk samarbeid med våre allierte.

– Jeg tror vi kan regne med at politikerne ikke aner hvor dårlig det står til. I den dokumentasjonen som ble sendt ut er det mange eksempler på at alle, absolutt alle, stillinger i pleie og omsorgssektoren som ble lyst ut var deltidsstillinger, avslutter Mette Nord.