Godt arbeid av ansatte – Hvaler privatiserer ikke sykehjemmet

Bildet er av Styringsgruppa fra venstre: Unni B. Moe fra omstillingsenheten i Fagforbundet, fungerende kommunalsjef for pleie og omsorg Tore Eide, HR- leder, Line J. Svendsen, gruppeleder AP,  Mona Vauger, ordfører, Eivind Norman Borge, leder for sykehjemmet.Eli Birgitte Pettersen, Fagforbundet Hvaler HTV, Wenche Wroldsen og Torstein Amdal fra omstillingsenheten i Fagforbundet nasjonalt.

Bildet er av Styringsgruppa fra venstre: Unni B. Moe fra omstillingsenheten i Fagforbundet, fungerende kommunalsjef for pleie og omsorg Tore Eide, HR- leder, Line J. Svendsen, gruppeleder AP, Mona Vauger, ordfører, Eivind Norman Borge, leder for sykehjemmet.Eli Birgitte Pettersen, Fagforbundet Hvaler HTV, Wenche Wroldsen og Torstein Amdal fra omstillingsenheten i Fagforbundet nasjonalt. (Foto: Fagforbundet)

Dypedalsåsen sykehjem i Hvaler kommune ble foreslått konkurranseutsatt av Frp i budsjettprosessen 2018. Ansatte, tillitsvalgte og fagforening har siden da jobbet sammen for å løse utfordringene på sykehjemmet. Det gjorde de så bra at selv Frp mistet troen på konkurranseutsetting.

28.06.2019 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 04.07.2019

Dypedalsåsen sykehjem er kommunens eneste sykehjem. Det har fire avdelinger, 34,8 årsverk og 32 beboere. Sykehjemmet lager også mat til beboere og driver en kantine til de ansatte. I diskusjonen om kommunens budsjett i fjor kom det fram et forslag om å konkurranseutsette. Fagforbundet Hvaler fikk snudd forslaget til å bli et vedtak i administrasjonsutvalget om å starte opp en utviklingsprosess basert på trepartssamarbeid. Politikere, administrasjon og tillitsvalgte skulle jobbe sammen i et prosjekt. Løsningen lå i å gi tillit til de ansatte, som skulle foreslå forbedringer på sin arbeidsplass.

Fikk hjelp fra Fagforbundet nasjonalt

Kirsti Knudsen

Sammen med omstillingsenheten i Fagforbundet nasjonalt, startet Fagforbundet Hvaler og de involverte ansatte tidlig i 2019 en medarbeiderdrevet utviklingsprosess.

- Målet var å forbedre og utvikle driften ved sykehjemmet. Flere år med budsjettunderskudd og et høyt sykefravær på sykehjemmet var uholdbart. Det var alle enige om, forteller en av de hovedtillitsvalgte, Wenche Wroldsen.

Sjukefraværet dramatisk ned

I Fredrikstad Blad (juli) kan vi lese at i 2019 har sjukefraværet ved Djupåsen Sjukehjem gått fra 19,6 prosent i januar til 8.8 prosent i april, som er siste tilgjengelige måletall.

Konstituert kommunalsjef Knut Tore Eide sier til Fredrikstad Blad at han både tror og forventer at de skal klare å holde seg på et akseptabelt nivå for sjukefraværet framover.

privat

Eide mener at resultatet som er oppnådd, må sees opp mot hvilken bransje man er i.
- Åtte prosent er høyere enn gjennomsnittsfraværet i Norge. Men sykehjem og helsetjenesten i Norge ligger ofte på 10-12 prosent, sier Eide. Han er overbevist om at trepartssamarbeidet har vært en vesentlig faktor for å få ned fraværet. De tre partene er arbeidsgiver, ansatte og omstillingsenheten i Fagforbundet.

– Fagforbundet har vært flinke til å se objektivt på saken. De har utfordret både ledelse og ansatte. Vi har også fått ny leder på sykehjemmet, Eli Birgitte Pettersen. Hun har tatt med seg mye erfaring fra tidligere arbeidsplass og gjort en kjempegod jobb, sier Eide.
Han understreker at også hjemmesykepleien i Hvaler kommune har hatt en solid reduksjon i fraværet.

God kultur å bygge videre på

Gjennom prosjektet kom tydelig fram at de ansatte ved sykehjemmet hadde en kultur hvor det å ta vare på beboerne og deres behov sto sentralt. Ansatte ble intervjuet i to runder i løpet av prosjektperioden. Intervjuene viser at de ansatte følte sterk tilknytning til sykehjemmet og at de ønsket høy faglighet og utvikling. I tillegg dokumenterte intervjuene positiv utvikling og økt trivsel.

Kartlegging av nå-situasjonen

Tillitsvalgte, ledelse, verneombud og ansatte begynte å kartlegge utfordringer og foreslå forbedringer. Arbeidsgruppa tok et felles ansvar for hele driften i sykehjemmet. Den gikk i gjennom rutiner, oppgavedeling, faglighet og nærværsarbeidet. Deltagerne i arbeidsgruppa gjennomgikk organisering av oppgaver, rutiner og ansvar samt arbeidskulturen og arbeidsmiljøet på sykehjemmet. Herunder også den enkelte ansattes arbeidssituasjon.

Ble enige og satte i gang

Problemstillinger og utviklingsarbeid ble drøfta, og der de oppnådde enighet, ble forslagene satt i verk i enheten.

- Det er ingen tvil om at det er arbeidsgruppa og personalgruppa som skal ha æren for at prosjektet ble så vellykket, sier hovedtillitsvalgt Wenche Wroldsen.

Wroldsen fortsetter; - En forutsetning for å lykkes var god og reell involvering. Det la politikere, administrasjonen og Fagforbundet Hvaler godt til rette for.

Ingen vil konkurranseutsette nå

Prosjektet er nå ferdig og det oppsummeres at de ansatte har gjort en fantastisk jobb. Arbeidsgruppa har vært opptatt av både den enkelte ansatte, og selve gruppa av yrkesutøvere.

Fagbladet

- Arbeidskulturen og samarbeidet på sykehjemmet er betraktelig bedre. Folk trives. Sykefraværet har gått ned. Fagligheten har økt og økonomien er vesentlig forbedret. Det er ikke lenger snakk om å konkurranseutsette Dypedalsåsen, smiler Unni Bjerregård Moe fra omstillingsenheten i Fagforbundet.

Hun forteller at omstillingsenhetens erfaring etter å ha ledet prosessen gjennom disse drøyt 18 månedene er at lokalt trepartssamarbeid virker. Politisk forankring og medvirkning sammen med engasjerte toppledere gir et godt «trøkk» i prosessen når også fagforening og tillitsvalgte bidrar.
Omstillingsenhetens rolle er å få prosessene til å gå og gjennom å balansere med relevante spørsmål og utfordringer, og våge å ta de vanskelige diskusjonene når det kommer.