Selvgjort er velgjort - tre eksempler på hvorfor det er billigere og bedre for kommuner å drive tjenestene selv

Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen (t.h.) og overlege Bjørn Iversen.

Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen (t.h.) og overlege Bjørn Iversen. (Foto: Foto: Geir Hopen Nødset, Helsedirektoratet)

Ikke er den lang og ikke er den tung, den ferske Manifest-pamfletten om hvorfor det er bra for kommunene å drive tjenesten selv. Den er rett og slett nyttig og handlingsorientert, med eksempler og gode argumenter for hvorfor egenregi lønner seg.

23.05.2019 av Borghild Bråtveit, stab
Sist oppdatert: 24.05.2019

Offentlig finansierte tjenester i egenregi har lenge vært en fanesak for Fagforbundet. Derfor er det gledelig at trenden med konkurranseutsetting ser ut til å flate ut. Stadig flere kommuner tar tjenestene tilbake når anbudene går ut, og i denne pamfletten får vi tre eksempler på hvorfor det er billigere og bedre å drive tjenestene i egenregi heller enn å konkurranseutsette dem. Pamfletten er nyttig for tillitsvalgte som trenger gode argumenter for å beholde eller ta tilbake kommunens tjenester i egenregi. Den er enkel å lese og har flere gode eksempler til etterfølgelse.

Kragerø driver renovasjonen selv

Kragerø kommune tok renovasjonen tilbake i egenregi i 2016. Siden kommunen overtok, har de ansatte fått bedre lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår, de har fått mer ansvar, fleksibilitet og medbestemmelse, og innhentingen av husholdningsavfall har blitt mer innovativ og teknologisk avansert. I tillegg har renovasjonsgebyret for kommunens innbyggere blitt lavere.

Tromsø tok tilbake renholderne

I Tromsø kommune skulle en fjerdedel av renholdet konkurranseutsettes. Etter valget i 2015 kansellerte det rødgrønne byrådet kontrakten med ISS, og alt renholdet forble i kommunens regi. De ansatte opplever seg anerkjent og sett, de får mer ansvar og mulighet for kompetanseutvikling, og får i større grad spesialisere seg på oppgavene sine. Sykefraværet har gått ned med 50 prosent siden 2014.

Oslo sporveier gikk fra oppsplitting til samling med stor suksess

T-banen i Oslo ble i 2018 kåret til verdens tredje mest effektive metrosystem. Veien dit har vært lang, og i 2006 ville FrPs samferdselsbyråd dele Oslo Sporveier opp i 20 ulike selskaper. I 2011/2012 ble oppsplittingen stoppet, bestiller/ utførermodellen i selskapet avviklet, og virksomheten samlet i ett selskap. Ved å involvere de tillitsvalgte og ansatte, og styre på grunnlag av fagfolks kunnskap om hvordan virksomheten fungerer i praksis, har t-banen i Oslo blitt mye mer effektiv.

Ansatte må sees som en ressurs, ikke en utgiftspost

Det å drive tjenestene i egenregi alene, er ingen garanti for gode resultater. Best resultater får man når man driver utvikling og nytenkning med utgangspunkt i at de ansatte ikke er utgiftsposter, men virksomhetens viktigste ressurs. De ansattes faglighet er utgangspunktet for enhver leder som vil utvikle en arbeidsorganisasjon av høyeste kvalitet. Her spiller Fagforbundets tillitsvalgte en avgjørende rolle. I pamfletten Selvgjort er velgjort får dere gode argumenter dere kan bruke i arbeidet for kvalitativt gode offentlige tjenester drevet i egenregi.

Pamfletten er skrevet av Magnus E. Marsdal og Ida S. Wangberg og kan bestilles på forlaget Manifest sine nettsider til 149,- stk.