Nyttige råd for verneombud

Anne Grethe Skårdal, 2. nestleder

Anne Grethe Skårdal, 2. nestleder (Foto: Trond Isaksen)

Hvem er verneombudet? Er det den litt hissige typen som liker å høre sin egen stemme, og som aldri gir seg?

09.05.2019 av Bergljot Fuhr Lunde Fagforbundets utvalg for arbeidsmiljøaktiviteter
Sist oppdatert: 16.05.2019

Som kan lovparagrafene på rams og gjerne slår i bordet med dem titt og ofte? Er det den flittige og pliktoppfyllende som jobber jevnt og trutt – gjerne i det stille og gjerne i pauser og på fridager? Som tar på seg mer ansvar og oppgaver enn det som strengt tatt ligger til vervet? Eller er det den utskremte, overtalte som ikke er helt sikker på hva som er hva, og som egentlig verken har tid eller samvittighet til å drive med verneombudsarbeid?

Ønsker gode arbeidsforhold

Sier du ja til å være verneombud bør du være en som ønsker å bidra til å skape gode arbeidsforhold. Vernetjenester skal ikke være avhengige av verneombudenes personligheter for å fungere.

Hvilke grep kan vi ta for å hjelpe hverandre i arbeidet? I 2014 foretok Arbeidstilsynet tilsyn ved seks ulike sykehus i Norge. Flere steder fant de at verneombud i meget varierende grad ble tatt med på råd ved endringer. Samarbeidet mellom leder og verneombud var lite formalisert og lite etterspurt av ledelsen. Der det fungerte godt hadde man forståelse og respekt for hverandres roller, faste samarbeidsmøter, tidlige innkallinger, referat fra møtene og verneombudsorganiseringen fulgte lederlinja.

Møteplan gir forutsigbarhet

Hva kan fungere hos dere? En god start er en samarbeidsavtale med leder. Hva forventer dere av hverandre, hvilke møtefora skal dere ha, hvordan organiseres verneombudets tidsbruk, hvilken kompetanse trenger verneombudet? Alle burde også ha møteplan for hele året slik at det blir forutsigbart for alle parter.

Møteplanen bør inneholde tidspunkt både for verneombudsmøter og for møter mellom verneombud, leder og tillitsvalgte. Angående sistnevnte, har mange nytte av noen faste punkter på agendaen. Disse kan være status for HMS-handlingsplanen, avviksmeldinger, sykefravær og gjensidig informasjon fra aktuelle saker. Noen vernetjenester har også egne skjema for verneombudsuttalelser.

Det kan være nyttig for dokumentasjon, og til hjelp for ferske verneombud. Noen har «Verneombudsrollen for dummies»-presentasjoner som kan benyttes for å spre kunnskap om rollen.  Verneombudets årsrapport kan også brukes til dette. Og ikke glem: Fagforbundets verneombudsveileder «Ta tak i vervet!».