Kokeboka: Tariffavtaler og tariffbinding

Oddbjørg Strømme, fylkesleder Østfold

Oddbjørg Strømme, fylkesleder Østfold (Foto: Trude Tjensvold)

I brosjyren «Trygg på jobben med tariffavtale» finner du en skritt for skritt oppskrift på hvordan du går fram for å gjøre en tariffavtale gjeldende på din arbeidsplass.

08.05.2019 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 10.05.2019

Først litt om tariffavtaler: Det er avtaler mellom fagforening og arbeidsgiver eller arbeidsgiverorganisasjon. Tariffavtalen regulerer lønn, arbeidstid og ferie, og er den beste måte å sikre egne og andres lønns- og arbeidsvilkår. Nærmere bestemt minstelønnssatser, hva som er normal arbeidstid, skiftordninger, ferieavvikling, velferdspermisjoner, pensjon og andre rettigheter.

Når man har tariffavtale er arbeidstiden regulert til 37,5 timer per uke mot de 40 timene som arbeidsmiljøloven hjemler. Man har også krav på den femte ferieuka.

I Norge er ikke tariffavtaler automatisk forpliktende, men må gjøres aktivt gjeldende for at virksomheten skal være tariffbundet. Unntaket er KS, hvor den blir gjort gjeldende automatisk for alle som er ansatt i kommunen. Det samme gjelder for Oslo kommune, som er eget tariffområde.

Tariffbinding

Tariffbinding, altså at bedriften blir omfattet av en tariffavtale, kan komme i stand på flere måter. Den vanligste er at organiserte ansatte krever at tariffavtalen blir gjort gjeldende for bedriften. Eller fagforeninga kan kontakte sine medlemmer og råde de ansatte til å fremme krav om tariffavtale på generelt grunnlag.

Ulike regler gjelder – blant annet ut fra antall ansatte i bedriften og hvorvidt virksomheten er med i en arbeidsgiverforening eller ikke. NHO, Virke og Spekter har litt ulike bestemmelser, som vi har skrevet om på fagforbundet.no i artikkelen: Hva skal til for å kreve tariffavtale.

Grunnleggende vilkår

Hvis ikke arbeidsgiver har innsigelser, gjøres avtalen gjeldende i virksomheten fra det tidspunkt kravet er mottatt.

Et grunnleggende vilkår for at virksomheten skal bli bundet, er at Fagforbundet har organiserte arbeidstakere der. Minst ti prosent av arbeidstakerne innenfor det aktuelle avtaleområdet må være organiserte. Hvis det er færre enn 25 ansatte i virksomheten gjelder ikke dette kravet. Da er det i utgangspunktet tilstrekkelig at en av de ansatte er organisert. Som regel vil partene følge ti prosent-kravet, uansett antall ansatte. Det vises i denne forbindelse til Hovedavtalens § 3-7 om nye tariffavtaler. Også i bedrifter som ikke er organisert, eller ikke omfattet av hovedavtalen, er det kun krav om en organisert.

Tariffavtaledekning

En bedrift som har inngått en tariffavtale er pliktig til å praktisere tariffavtalens bestemmelser. Det gjelder også overfor arbeidstakere i tariffavtalens virkeområde som ikke er organiserte. Med tariffavtaledekning menes vanligvis hvor stor andel av arbeidstakerne som er dekket av tariffavtaler.

Fagforbundet oppretter hvert år tariffavtaler på forskjellige arbeidsplasser. Tariffavtale er den beste måten å sikre egne og andres lønns- og arbeidsvilkår på. Fagforbundet har laget en brosjyre som viser skritt for skritt hvordan du kan gå fram for å få tariffavtale på din arbeidsplass.

Den heter «Trygg på jobben med tariffavtale» og kan søkes opp i brosjyrer og materiell på fagforbundet.no.