Trussel mot den norske arbeidslivsmodellen

Mette Nord holder åpningstalen til landsstyret i mars 2019.

Mette Nord holder åpningstalen til landsstyret i mars 2019. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Vi er i ferd med å få en gruppe fattige arbeidende i dette landet. Kjennetegnet er at de er uorganiserte, mangler tariffavtale og er kvinner. Forbundsleder Mette Nord tok opp sine bekymringer i landsstyret 13. – 14. mars. Hun understreket hvor viktig det er å organisere flere og gi god tillitsvalgtopplæring.

13.03.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 14.03.2019

Mette Nord understreket hvor viktig det er å organisere flere og gi god tillitsvalgtopplæring. Foran årets mellomoppgjør er forbundslederen tydelig på at lønnsoppgjørene ikke er nok for å utjevne de økende forskjellene i samfunnet. Hun viste til at den todelingen av arbeidslivet mellom organiserte og uorganiserte som vi ser i resten av Europa, er på vei til Norge.

Kari-Sofie Jenssen

Våkent landsstyre: Her fra Akershus-benken med nestleder Ivar Romundstad i rød genser.

– Om vi ikke får stoppet denne utviklingen så er det en trussel mot hele den norske arbeidslivsmodellen, sa hun.

Forbundslederen ønsker politikerne ut på banen, men erkjenner at dagens høyreregjering ikke vil være med i dette arbeidet.

– Med ei regjering som hyller de uorganiserte og annonserer i regjeringsplattformen at de fagorganiserte er den eneste gruppa som ikke fortjener skattelette, ligger de politiske løsningene langt unna.

Bedre tillitsvalgtopplæring

Fagforbundet har mange medlemmer i private bedrifter i service og omsorgsektoren. Det er  mange av dem som passer inn i kategorien fattige arbeidende jobber i dag. De siste fem åra har disse sakket akterut i lønnsutviklingen.

I Oslo tjener medlemmer på de private sykehjemmene 60 000 mindre enn dem som jobber i kommunen.

Landsstyret fikk derfor en marsjordre fra Nord på sitt møte.
– En større del av lønna tas ut i form av lokale tariffoppgjør i de private bedriftene, enn i offentlig sektor. Vi må derfor organisere flere, få på plass flere tillitsvalgte og gi bedre tillitsvalgtopplæring i privat sektor. Det er vårt viktigste bidrag til å stoppe utviklingen mot større forskjeller.