Tillitsvalgte er Fagforbundets beste medlemsfordel

Jude L. Emanuvelpillai, Norlandia-tillitsvalgt i Gaustadskogen barnehage sammen med Sindre Monsson, Eva Saksgård og Marte Kristiansen fra klubbstyret i Bydel Grorud på fase1kurs hos Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Det er gjennom de tillitsvalgte Fagforbundet kommer i kontakt med medlemmene, derfor skal vi dette året løfte dem fram og gi dem den statusen de fortjener ute på arbeidsplassene, sier AU-medlem og nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

08.03.2019 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 15.03.2019

Det var på LO-kongressen i 2017 at ideen kom om å bruke 2019 til å gi LOs 65.000 tillitsvalgte ekstra oppmerksomhet. Kampanjen skal i første rekke kaste lys over de ukjente heltene ute i tillitsvalgtapparatet, de som er ute på arbeidsplassene. Det er de tillitsvalgte som er grunnmuren for arbeidet LO og forbundene gjør. De tillitsvalgte forvalter Hovedavtalen og forhandler med ledelsen, sørger for at tariffavtalen overholdes og hjelper medlemmene ute på arbeidsplassene

– At disse oppgavene blir ivaretatt på en skikkelig måte er avgjørende for medlemmene og for at vi i Fagforbundet skal beholde dem og verve nye, understreker Odd Haldgeir Larsen.

– De tillitsvalgte gjør en uvurderlige innsats, legger han til.

Tillitsvalgte er hverdagshelter

Fagforbundet vil først og fremst bruke historier fra de tillitsvalgte selv til både å lære om utfordringene de har, og høre de gode historiene. Det er de tillitsvalgte på arbeidsplassene som er nærmest medlemmene, og det er ikke nødvendigvis disse vi treffer på kurs og konferanser.

– Tillitsvalgtsåret skal handle om det ytterste leddet, og Fagforbundet skal fokuserer på arbeidsplassene og alt det gode arbeidet som tillitsvalgte gjør der, sier Larsen.

Han er veldig klar på at det ikke er LO eller Fagforbundet som skal skinne og få mest oppmerksomhet. Det er de tillitsvalgte som skal verdsettes.

Hverdagshistorier vi trenger å høre

Som en del av kampanjeåret 2019 vil det gjennom hele året bli laget intervjuer med tillitsvalgte og historier om det å være tillitsvalgt i LOs fagblader og på LOs hjemmesider og kanaler i sosiale medier.

I LO forteller de at Einar Gerhardsens klassiker skal være utgangspunktet for en ny video som skal fungere som et verktøy der tillitsvalgte kan få en enkel og kort introduksjon om det å være tillitsvalgt i ulike roller.

- Det er utrolig viktig at vi i Fagforbundet også har gode verktøy som de tillitsvalgte kan bruke, sier Odd Haldgeir Larsen. Han forteller at forbundet planlegger en pakkehilsen til tillitsvalgte på arbeidsplassene, noe nyttig men også en oppmerksomhet som viser at de er viktig bakkemannskap.

Mer enn bare gratis sekk

Fagforbundet har kjøpt eksklusive sekker til alle tillitsvalgte. På sekkene, som har mange spesialfunksjoner, står det «Tillitsvalgt». I tillegg til denne oppmerksomheten ønsker Fagforbundet å høre flere stemmer fra grasrota.

– I forbundet håper vi å få tillitsvalgte i tale slik at de selv kan fortelle om sin hverdag, vi må lytte og lære av de som virkelig er forbundets ansikt utad, sier Larsen. Fagforbundet håper å få laget filmsnutter som kan deles i sosiale medier.

– Det skal handle om å se og bli sett, sier de Odd Haldgeir Larsen.

Skal ikke føle seg alene

I en spørreundersøkelse gjennom LOs tillitsvalgtpanel svarer 60 prosent av de tillitsvalgte at de står alene i tillitsvalgtjobben.

Mange av de tillitsvalgte er alene med vervet, men det er også mange som ikke har fungerende styrer og som mangler kompetanse på hvordan man bruker styrene.

– Tillitsvalgtåret må ta den organisatoriske biten av tillitsvalgtsoppgaven på alvor, slik at virkningen av denne kampanjen varer også videre etter 2019, understreker nestleder Odd Haldgeir Larsen.

Tillitsvalgthverdag på dagsorden på Arendalsuka 2019

Under planlegginga til tillitsvalgtåret har LOs prosjektgruppe henta inn innspill på hva som er viktig å sette på dagsorden i tillitsvalgtsåret. Dette har gitt innblikk i en krevende tillitsvalgthverdag. Utfordringene handler om at tillitsvalgte ikke blir tatt med i drøftinger, de får ikke fri til å skolere seg og har fått vanskelig tilgang til arbeidsgiver. Dette skal sees nærmere på, og det blir satt i gang en analyse av disse problemstillingene som Forskningsstiftelsen Fafo jobber med. Rapporten skal lanseres under Arendalsuka.