8. mars-hilsen fra Fagforbundet-finansiert klasebombe-rydder

Laos-ambassadør Sara Bell og klasabomberydder Alisa Nhommalath hilser alle kvinner på kvinnedagen! (Foto: Ingunn Eriksen)

Klasebomberydder Alisa Nhommalath fra Laos hilser Fagforbundet og norske kvinner på kvinnedagen 8. mars. I ti år har Fagforbundet støttet arbeidet Norsk Folkehjelp gjør med å rydde klasebomber i landet hennes.

07.03.2019 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 08.03.2019

– Her i Norsk Folkehjelp er det kvinner i alle posisjoner, fra klasebomberyddere til seniorledere. Jeg er stolt og glad for å være ansatt i Norsk Folkehjelp. God utdanning og en fast lønn har betydd at jeg lært masse, opplevd masse og fått et mye bedre liv, forteller Alisa.

I forbindelse med feiringen av kvinnedagen for 90ende gang, kommer denne hilsenen fra Laos.

– På vegne av kvinnene i Norsk Folkehjelp i Laos ønsker vi alle verdens kvinner god helse, et aktivt liv og håper dere alle vil fortsette kampen for et godt arbeidsliv for kvinner.

Mennene må også lage mat

Norsk Folkehjelp bestreber seg på at klasebombeteamene har fifty-fifty av kvinner og menn. De bor sammen tre av fire uker i måneden, som i en storfamilie.

På omgang må en i teamet være i leiren og ta seg av matlaging og annet arbeid for teamet sitt. I noen tilfeller har det vært menn som ikke har kunnet lage mat og da har de vært nødt å lære seg det.

Dette har igjen hatt positiv effekt på familielivet den uka mennene er hjemme hos familien. Da bidrar de til matlaging og husstell.

*I neste nummer av OSS tillitsvalgte kan du lese mer om livet blant Fagforbundets klasebombe-team i Laos.

Fra Laos til 6-timersdag

En liten delegasjon fra Fagforbundet besøkte Alisa og de andre klasebomberydderne i Ryddeteam 9, tidligere i år. I delegasjonen deltok blant annet Laos-ambassadør og leder av Fagforundet Bergen, Sara Bell. For henne er det de to parolene for 6-timersdag i Bergenstoget som er viktigst.

– Jeg mener at dette vil bli den viktigste likestillingskampen i arbeidslivet i Norge, sier hun til FriFagbevegelse.

Samtidig gir hun et stikk til de mannsdominerte forbundene.

– Det som ser ut til å være det største hinderet er ikke arbeidsgiversiden, men de mannsdominerte forbundene i LO. Hvis vi tar lærdom fra kampen for 8-timersdagen, så er det at fagbevegelsen kan få til det man vil, men det kreves en samlet bevegelse, sier Bell.

Les mer om Laos-prosjektet