Fagforbundet forventer heltidskultur i alle kommuner

Mette Nord og Kjersti Stenseng hilser på beboere ved Hommelvik bo- og omsorgssenter sammen med ordfører i Malvik, Ingrid Aune (bakerst i bildet). (Foto: Renate Tårnes)

Det er i dag 2 av 3 som jobber deltid i helse- og omsorgssektoren ute i kommunene. Til tross for at de fleste partier har uttalt at de ønsker flere heltidsstillinger, har man ikke sett noen forbedring. Fagforbundet er tydelig på at dette blir en viktig sak ved høstens kommunevalg.

31.01.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 01.02.2019

– Å gi folk muligheten til hele og faste stillinger blir vår viktigste sak opp mot partiene ved kommunevalget i høst, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord.

Hun og partisekretær i Arbeiderpartiet, Kjersti Stenseng, har nå lagt ut på en heltidsturne sammen. Over hele landet skal de skolere Arbeiderpartiets ordførerkandidater og Fagforbundets tillitsvalgte i hvordan å skape flere heltidsstillinger. De har allerede vært i Skien, Bergen og Stjørdal. Om kort tid vil de også besøke Tromsø og Oslo. Dette blir den største satsningen Arbeiderpartiet og Fagforbundet gjør sammen i valgkampen.

Vil ha øremerkede midler

Arbeiderpartiet og SV fremmet før jul flere forslag for å bedre statistikken. De ønsket øremerkede midler til kommunene som skulle sikre flere heltidsstillinger. I tillegg ønsket de å styrke retten til heltid i arbeidsmiljøloven.

– Ettersom regjeringa ikke leverer og stemmer ned våre forslag nasjonalt, må jobben gjøres lokalt, sier Kjersti Stenseng.

Mulighet til heltidsstillinger handler i stor grad om rettferdighet. Små stillingsbrøker og mye deltid er spesielt utbredt i helse og omsorgsektoren. Der har de ansatte en ukentlig kamp for å sikre seg nok ekstravakter for å få livet til å gå opp. Tallene viser oss at det som oftest er kvinner. 28,9 % kvinner jobber deltid på landsbasis, mens kun 8,7 % menn.

Urettferdig og usosialt

Forbundsleder Mette Nord er selv utdannet hjelpepleier og kjenner på denne urettferdigheten.

– Samfunnet hadde aldri akseptert at menn ikke hadde fått jobbe fulltid. Men det gjør vi altså med mange av de damene som tjener minst og har de tyngste jobbene. Det er rett og slett urettferdig, usosialt og det bidrar til økte forskjeller mellom kjønn.

Skoleringen vil legge vekt på konkrete virkemidler for hvordan man går fram for å få flere heltidsstillinger i kommunene. Da kan de som blir folkevalgt for Arbeiderpartiet etter 9. september gå konkret til verks for å tilby flere heltidsstillinger og innføre en heltidskultur der de skal styre.

Stenseng sender et tydelig signal til sine ordførerkandidater.

– Vi forventer nå at alle Ap-ordførere som blir valgt, gjør noe med denne urettferdigheten.