Fagforbundet har alltid en plan

Har en plan: Leder, strategisk stab, Unni Hagen.

Har en plan: Leder, strategisk stab, Unni Hagen. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Nå er den her, strategiplanen for 2019. Tydelige mål med konkrete tiltak er hva de tillitsvalgte kan forvente. Strategiplanens "mor" Unni Hagen trekker fram punktet om ideologisk skolering som ekstra spennende.

30.11.2018 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 03.12.2018

Før var strategiplanen mer visjonær enn den var konkret. Nå har vi satt den opp med noen tydelige mål med tilsvarende konkrete tiltak, sier strategiplanens "mor" og leder for strategisk stab, Unni Hagen. Det er strategisk stab i Fagforbundet som holder tak i strategiplanen. Siden 2014 har det vært jobba mye med å spisse både målene og formuleringene - for å gjøre planen lettere å ta i bruk.

Glade i strategiplanen

Tidligere har strategiplanen hatt opp mot 15 hovedpunkter - nå er den nede i fem hovedpunkter i et vanlig år. I 2019 er det lagt inn et eget punkt om valgkamp, derfor er det seks hovedmål.

I tillegg har den mange praktiske tips og tiltak som det enkelte lokalleddet kan ta i bruk direkte. Tilbakemeldingene fra fagforeninger og forbundsregioner har vært veldig gode, forteller Hagen.

– De tar punktene inn i sine egne årsplaner og gir uttrykk for at det er en veldig god måte for dem å få gjort jobben sin på.

Lang reise

Strategiplanen har en ganske lang reise, som starter i februar/mars. Dette er fordi de må involvere flere organisasjonsledd og likevel rekke å få den klar før de lokale foreningene og forbundsregionene legger sine planer for det nye året. Planen starter med en drøfting i politisk ledelse (Arbeidsutvalget), hvor de diskuterer de største utfordringene. Så tas de ulike temaene videre til fagavdelinger, der det trengs. Så får planen første gangs behandling i landsstyret i juni, før den sendes ut på høring i hele organisasjonen. Det siste er ganske nytt, og noe Unni Hagen er veldig fornøyd med at de har fått til.

– Første gangen vi gjorde dette i fjor, var vi spente på om det kom til å komme så mange innspill og innvendinger at vi måtte legge planene på nytt. Det ble ikke tilfelle. Mange av svarene som kom, var bare for å si at det var så bra at det ble ble sendt ut til alle, og ellers var det mest snakk om justeringer som vi tok inn, forteller Hagen.

Kunnskap er makt

Er det noen punkter i strategiplanen du vil trekke fram som ekstra viktig?

– Alle er jo viktige, og de henger sammen. Men jeg må si at med den regjeringa vi har nå, som er inne i sin andre periode, står det mye på spill. Vi må være tydeligere. Derfor er punktet om ideologisk skolering viktig. Det handler om å skolere våre tillitsvalgte på hva som skjer her og nå, og sette dem i stand til å se sammenhenger. Offentlig sektor stykkes opp og selges ut, og skal vi stå imot høyresidas prosjekt må vi ha kunnskap og kjenne sammenhengene for samfunnsutviklinga. Dersom denne type opplæring faller bort, taper vi sakene våre. Vi må være politiske for å gjøre en god jobb for medlemmene våre, slår Unni Hagen fast.

Her er hovedprioriteringene i Strategiplan 2019 med tilhørende mål

(se hele dokumentet med tiltakene også: bestille heftet på bestilling@fagforbundet.no eller last den ned)

1. Arbeidsliv, tariff og pensjon

• Medlemmer i alle områder sikres en lønnsutvikling som minst opprettholder kjøpekrafta.
  • Tillitsvalgte etter hovedavtalene skal håndtere eget tariffområde. Fagforeningene må sikre at ulike tariffområder håndteres.
  • Tjenestepensjonsordninger tariffestes i flere tariffområder.
  • Flere av Fagforbundets medlemmer jobber heltid.
  • LO legger fram et første utkast til en plan for arbeidstidsreduksjon.

2. Offentlige tjenester i egenregi

• En større andel offentlige tjenester drives i egenregi.
  • Offentlige tjenester blir ikke konkurranseutsatt.
  • Alle kommuner, fylkeskommuner og helseforetak har innen utgangen av 2019 vedtatt tiltaksplaner mot sosial dumping og arbeidsmarkedskriminalitet.
  • Ved utgangen av 2019 bruker flere kommuner og fylkeskommuner trepartssamarbeid aktivt som metode.
  • Politiske partier lokalt, regionalt og nasjonalt forplikter seg til drift av offentlige tjenester i egenregi.

3. Tariffmakt, organisering og organisasjonsbygging

• Fagforbundets organisasjonsgrad skal øke med minst to prosent i KS-området.
  • Fagforbundets organisasjonsgrad skal øke med minst to prosent i Spekter helse.
  • Antallet yrkesaktive medlemmer med høyskole- og universitetsutdanning skal øke med minst ti prosent.
  • Fagforbundet skal øke antallet elever og lærlinger med minst fem prosent.
  • Fagforbundet skal øke antallet studenter med minst fem prosent.

4. Ideologisk skolering

• Flest mulig tillitsvalgte skal ha gjennomført ideologisk skolering for å få økt kunnskap og trygghet til å ivareta medlemmenes interesser i faglige og politiske saker.

5. Fag-, kompetanse- og yrkesutvikling

• Fagforbundet bidrar til kompetanseutvikling på arbeidsplassen.
  • Relevant kompetanseheving gir uttelling i lønn.
  • Økt anerkjennelse av og respekt for yrkesgruppene.
  • Rammebetingelsene for medlemmenes yrkesutøvelse styrkes.
  • Fagforbundet framstår som en sentral utdanningspolitisk aktør på alle utdanningsnivå.
  • Økt antall læreplasser i alle sektorer.

6. Valgkamp og faglig-politisk påvirkning

• Engasjere egne medlemmer til å fremme Fagforbundets politikk lokalt og sentralt.
  • Flertallet av Fagforbundets medlemmer har brukt stemmeretten i kommune- og fylkestingsvalget, og har stemt på partier som støtter forbundets mål og arbeide.
  • Oppnå et valgresultat som medfører at flest mulige kommunestyrer og fylkesting har en politisk sammensetning som støtter Fagforbundets mål og arbeid.