Fire tillitsvalgte om sin største utfordring

OSS fant fram til fire tillitsvalgte og spurte rett og slett: Hva er den største utfordringa med å være tillitsvalgt?

09.11.2018 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 21.11.2018

Berit Slåtta, leder og HTV i Fagforbundet Hjartdal

– Den største utfordringa er å få tida til å strekke til, sier Berit som er leder og hovedtillitsvalgt i 40 prosent frikjøp i ei lita fagforening. Ho jobber i tillegg turnus på sykehjemmet, så uten et brennende engasjement for fagforeninga hadde det ikke gått.

Det er like store forventninger til oss med lite frikjøp som de med fullt frikjøp, så det kan bli stress å bytte vakter og avtale med arbeidsgiver om fri. Heldigvis er arbeidsgiver fleksibel, men ikke greit alltid å gå fra jobb midt på dagen, bemanninga er jo bare akkurat.

– Jeg bytter ikke mer enn jeg må, så det er fritida som brukes mye. Fagforeningsarbeid står nok langt oppe på lista av det jeg bruker den til.

Knut Steen, HTV og opplæringsansvarlig i Fagforbundet Harstad

Knut har 100 prosent frikjøp som fordelt mellom verv, blant anna er et frikjøp betalt av fagforeninga og retta mot medlemmer og tillitsvalgte i private virksomheter.

– Det er ryddig slik, vi vil ikke at kommunen skal lure på om det er kommunalt frikjøp jeg bruker på private barnehager og kommunale foretak, sier Knut.

Som tillitsvalgt er hverdagen variert, men en ting Knut nevner som krevende er personalsaker, og den menneskelige siden av den jobben.

– I slike saker må vi ha tette og av og til vanskelige samtaler, vår jobb er å få fram sannheten og realitetsorientere medlemmet.

– Vi må også av og til forholde oss til arbeidsgivere som ikke er så veldig godt skolert i lov- og avtaleverk, forteller han, det er også krevende. Det er heldigvis ikke så mange slike vanskelige saker, men de gjør inntrykk, legger han til.

Kari-Sofie Jenssen

Bettina Eftedal, HTV og leder av Yrkeseksjon helse og sosial i Fagforbundet Larvik

Bettina har vært hovedtillitsvalgt i litt over to år, og synes først og fremst hun har en spennende men utfordrende jobb. Hun tok over vervet som hovedtillitsvalgt i en periode der hun var veldig klar for nye utfordringer og ny kunnskap.

– Jeg kom fra verv som plasstillitsvalgt og turnusjobb, og var ikke klar over hvor stor denne jobben egentlig er. Jeg har fått mye støtte og jobber mye med turnus som jeg kan godt, og angrer ikke en dag på at jeg takka ja til vervet.

De tunge sakene knytta opp til sykemeldte som får underkjent sykemeldingene sine når de søker arbeidsavklaringspenger, nevner hun som en av utfordringene.

– Som tillitsvalgt kommer jeg altfor seint inn i disse sakene, ofte blir ikke vi invitert inn i dialogmøter underveis, ikke av medlemmet heller. Mange er ikke friske nok til å jobbe, og siden vi ikke veit om situasjonen, er det vanskelig med tilrettelegging.  Dette er en problemstilling som er altfor lite belyst, mener hun.

Laila Mona Hvila, HTV i Fagforbundet Modum og Sigdal

– Med 100 prosent jobb og bare 20 prosent frikjøp går altfor mye tid til møter og ikke til tillitsvalgtarbeid, sier Laila Mona. Hun jobber i helse og omsorg, og synes fagforeningsarbeidet er spennende, men krevende. En dag med frikjøp er lite, så det går mye fritid med til å lese dokumenter og til å forberede møter.

– Det hadde ikke gått uten et stort engasjement, sier Laila Mona, jeg får mye igjen for den jobben jeg legger ned, og blir godt ivaretatt av arbeidsgiver, legger hun til.

Hun er forholdsvis ny i vervet, og trives godt. – Skulle bare ønska at det hadde vært mer tid til medlemmene, men tida strekker ikke til synes jeg, selv om jeg gjør så godt jeg kan.