Ny på nett - fagforbundet.no i ny drakt

Helt på nett med prosjektgruppa: Letta stemning etter lansering, med f.v Knut Brobakken (webmaster), Ellisiv Solskinnsbakk (nettredaktør) Nils Fredrik Hansen (informasjonsrådgiver), Bård Karl Jakobsen (tidligere informasjonsrådgiver og nettredaktør) og Marianne Billing (informasjonsrådgiver). (Foto: Birgit Dannanberg (foto) og Endre Skandfer (montasje))

– Et nettsted som ikke løser oppgaven til brukeren er litt som å ringe 113 og så begynner personen i den andre enden å snakke om været og gi tips til hvordan du steller rosene dine, sier nettredaktør Ellisiv Solskinnsbakk.

25.09.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 27.09.2018

I begynnelsen av september fikk Fagforbundet nye nettsider, og det er nettopp behovene til brukerne av nettstedet som har gått som en rød tråd gjennom prosjektet. To år med research og forberedelser, intervjuer og statistikkstudier har gitt et godt innblikk i hvem det er som bruker nettstedet og hva de kommer til nettstedet for å gjøre.

Så - hva kommer de til oss for?

– Fagforbundets nettsted har mange oppgaver å løse - vi er ikke en kino hvor 90 prosent av brukerne kommer inn for å sjekke filmer og bestille billetter, forteller nettredaktøren. Likevel er det noen oppgaver som skiller seg ut, og de har også fått en mer framtredende plass.

– Nettsidene kan aldri erstatte ordentlige samtaler mellom mennesker, men hvis vi klarer å løse flere enkle oppgaver på nett, kan vi redusere antall unødvendige henvendelser på telefon.

Topp 10 brukeroppgaver (2017)

1. Lønnsoppgjør
  2. Kurs og konferanser
  3. Medlemsfordeler
  4. Lover og regler i arbeidslivet
  5. Mitt medlemsskap
  6. Lønnsnivå
  7. Viktige saker innenfor mitt fagområde
  8. Forsikring
  9. Innmelding
  10. Stipend

Åpent nett fremdels fett

Førsteinntrykket betyr noe, derfor er designet blitt lysere og luftigere og mer ryddig. For noen er fagforbundet.no det første møtet med forbundet, eller fagbevegelsen som sådan.

– Ikke fordi antall besøk i seg selv er viktig, men når nettstedet vårt hadde sju millioner sidevisninger i fjor, sier det noe om potensialet for å nå ut. Til tross for at vi lever i en tid med apper og skreddersydde løsninger, er det fremdeles mange som søker informasjon på det åpne nettet, sier Solskinnsbakk.

Eget stoff til tillitsvalgte

Under researchen kom det fram at tillitsvalgte synes det er mange kanaler å forholde seg til: Facebook, nettsidene, Fagbladet, OSS tillitsvalgte, medlemsportalen og appen.

– Fordi mange tillitsvalgte allerede er på fagforbundet.no, har vi valgt å gi dem et eget menypunkt hvor tillitsvalgte på ulike nivåer, også dem ute på arbeidsplassene eller dem som ikke er så erfarne, kan finne nyttig og inspirerende stoff uten å måtte logge inn, sier Solskinnsbakk.

Ryddetid

Hva er du mest stolt av på det nye nettstedet?

– De nye tariffsidene med lønnstabeller, jeg håper flere finner fram nå. Så er det godt å ha ryddet skikkelig; vi har kun tatt med det beste, nyeste eller mest relevante over fra gammelt nettsted - ingenting er ren klipp og lim.

– Det er som en båt som må sjøsettes for å finne ut av hvor hullene er - så kan vi begynne å tette. Nå sitter vi for fullt og viderutvikler og forbedrer. Derfor er vi veldig takknemlige for tilbakemeldinger både på ting som fungerer godt og det som fungerer mindre godt, sier Solskinnsbakk.

Fagforeningene og forbundsregionene står for tur

Med nytt design på plass på fagforbundet.no er det på tide å følge opp med foreningenes og forbundsregionenes nettsteder.

– Erfaringen viser at de fleste har behov for et enklere oppsett og en tydeligere prioritering når det gjelder innhold. Men først skal vi stikke fingrene i jorda og undersøke hva behovene egentlig er. Så håper vi å se resultatet i første halvdel av 2019.