Lære hele livet – Regjeringen ønsker å opprette flere studieplasser ved fagskolene

Illustrasjon, bok, bøker, bibliotek, Deichmanske

Illustrasjon, bok, bøker, bibliotek, Deichmanske (Foto: Heidi Steen)

Les mer om hvilke fagskoletilbud du kan søke på!

25.11.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 15.12.2020

Stortinget har vedtatt en kompetansereform Lære hele livet.

Målet for reformen er vi ikke skal gå ut på dato, som følge av manglende kompetanse. Meldingen inneholder flere tiltak rettet mot å tette gapet mellom hva arbeidslivet trenger av kompetanse, og den kompetansen arbeidstakerne faktisk har. Et av tiltakene er å gi deg et fagskoletilbud.

Regjeringen ønsker å opprette flere studieplasser ved fagskolene og varslet 1 000 nye studieplasser i revidert nasjonalbudsjett for 2021. Fagforbundet forventer at regjeringen gjør det mulig for ansatte i SFO og skole å bli fagskolestudenter.

En fagskoleutdanning er en høyere yrkesfaglig utdanning. Utdanningene er godt tilpasset arbeidslivets behov og er både yrkesrettede og praksisrelaterte. Utdanningene gir kompetanse som kan tas i bruk direkte og er tilrettelagt slik at du kan kombinere studier og jobb. Fagskoleutdanninger går over et halvt til to år og gir studiepoeng og vitnemål ved fullført utdanningsløp. En fagskoleutdanning på 60 studiepoeng gir gradsbetegnelsen «fagskolegrad».

Har du lyst til å øke din kompetanse innen spennende tematikk, er opptakskravene følgende:

• Fagbrev innen barne- og ungdomsarbeiderfaget
  • Minimum 19 år
  • Realkompetansevurdering

Ulike fagskoler gir derfor gratis studieplasser for fagarbeidere og assistenter i barnehager, Da utdanningene for ansatte i barnehagene er fullfinansiert av Kunnskapsdepartementet, (unntatt bøker). Men noen fagskoler tilbyr også studier for deg jobber med barn og unge i skole, SFO og fritidssektoren.

AOF tilbyr følgende fagskoleutdanninger innen oppvekstfag:

• Arbeid med de yngste barna (0 - 3 år) i barnehagen
  • Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen
  • Barn med særskilte behov
  • Spesialpedagogikk og flerkulturelt arbeid
  • Veiledning av lærlinger
  • Ungdomsarbeid

Du kan lese mer om tilbudene på hjemmesiden.

Medlearn tilbyr følgende fagskoleutdanninger for barnehagesektoren:

• Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen
  • Barnehagens digitale praksiser
  • Barn med særskilt behov

Du kan lese mer om tilbudet på deres hjemmeside.

Høyskolen Kristiania tilbyr følgende fagskoleutanninger for oppvekstsektoren

Arbeid med de yngste barna i barnehagen

Arbeid med språk, flerspråk og flerkulturell kompetanse i barnehagen

Barn med særskilte behov

Du kan lese mer om tilbudet på deres hjemmeside.

Fagforbundets rolle for å få på plass fagskoletilbud

Fagforbundet har vært en aktiv bidragsyter for at det skulle bli mulig med nasjonale læreplaner for oppvekstsektoren. Den første læreplanen Barn med særskilt bhov ble til som et økonomisk spleiselag mellom KD og Fagforbundet. Styremedlem Anne Grete Reinertsen, jobber med å revidere den første fagskole læreplanen

Siden den første læreplanen så dagens lys, har Fagforbundet vært invovert i arbeidet med de najsonale læreplanen og i arbeidet med å fornye de nasjonale planene. Dette arbeidet har gjort at vi også har utviklet fagskoleutdanning for ungdomsarbeidere. De første studentene var på plass 2020.

I dag er tilbudene for ansatte som jobber i barnehage fullfinansiert.Målet for Fagforbundet er at alle barne- og ungdomsarbeidere skal få muligheten til å kunne bli fagskolestudenter, den enkeltes økonomi skal ikke være hinderet for at man skal kunne delta på kompetansehevende tiltak. Dette gjør at vi krever fullfinanseiering av fagskoletilbudet for hele oppvekstsektoren, var med i vårt høringssvar for statsbudsjettet for 2021.

Vi håper fagskoletilbudene frister, og at flere vil bli fagskolestudenter i 2021.