Smittesporing og GDPR i kommunale fritidstilbud for ungdom

OSSnr6_2004_s4.jpg

OSSnr6_2004_s4.jpg (Foto: Fagforbundet)

Her kommer litt informasjon til dere som jobber med kommunale fritidstilbud for ungdom om hvordan man kan ivareta personvernet og drive effektiv smittesporing samtidig.

22.10.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 11.11.2020

Etter en vår med nedstenging har mange fritidsklubber, ungdomshus og kulturhus igjen åpnet. Sosialt samvær har endelig erstattet det digitale ungdomsarbeidet og mange kommuner tar nå i bruk en trafikklysmodell for smittehåndtering. Dette gjør arbeidet med smittevern mer forutsigbart enn tidligere og de fleste ungdomshus og forsamlingslokaler vil kunne ha en form for drift.

Folkehelseinstituttet og organisasjonen Ungdom og Fritid har retningslinjer for smittevern og ROS-analyser, både for arrangementer og ordinær drift.

For mer informasjon om dette, se www.fhi.no og www.ungdomogfritid.no

Retningslinjer for ivaretakelse av personvernet

Dagens situasjon innebærer en maksgrense for antall besøkende. Nå må alle deltakere registreres, slik at kommunene kan spore smitte ved lokale utbrudd. Digitale registreringsverktøy som «Spond» og tilsvarende, er gode hjelpemidler i hverdagen. Samtidig er det viktig å ivareta personvernet når opplysninger om ungdom lagres digitalt.

Det trenger ikke være vanskelig å ivareta personvernet i henhold til GDPR- forordningen. Det viktigste er å innføre en enkel rutine for å slette digitale opplysninger, eller velge en innstilling som gjør at de slettes automatisk. Dernest er det viktig å ha en skriftlig rutine, og sørge for at alle som bruker det digitale verktøyet er kjent med denne.

I samråd med vår personvernrådgiver har vi laget disse retningslinjene:

• Personvern er arbeidsgivers ansvar og ikke noe den enkelte ansatte må lage rutiner for.
  • Rutinen for hvordan man skal behandle personopplysninger må være skriftlig.
  • Man må være ekstra forsiktig med digital registrering av deltakelse på religiøse eller politiske arrangement for ungdom.
  • Virksomheten må begrunne hvorfor de registrerer fremmøte, gjerne skriftlig.
  • Man bør kun registrere informasjon som er helt nødvendig for å spore smitte: navn, telefonnummer og dato for besøk.
  • Den digitale registreringen må slettes innen rimelig tid, det vil si når det ikke lenger er behov for å varsle vedkommende om lokale smitteutbrudd. Det bør være tilstrekkelig med 8 ukers oppbevaring av personopplysningene, for å ta høyde for inkubasjonstid og tid fra smitte oppdages til beskjed blir gitt.
  • Sørg for at ikke flere enn nødvendig har tilgang til dataene. Så få personer som mulig bør ha tilgang til besøkslistene.
  • Den som blir registrert i systemet, må få kjennskap til opplysningene som blir registrert, gjerne som kopi på epost eller sms.
  • For flere tips, se gjerne Datatilsynets retningslinjer for besøkslogging.

Bruk ungdomsarbeidernes til det de kan best og det som trengs mest

Ungdomsarbeidere har en unik kompetanse, og de har ofte bygget relasjoner til enkeltungdom. Dette er kompetanse som kan benyttes uavhengig av om det fysiske ungdomshuset holder åpent eller ikke. Mange ungdomsarbeidere har blitt satt til å utføre renhold eller være parkeringsvakter i perioden. Selv om behovet for renhold har økt, har også renholdere som yrkesgruppe en egen fagkompetanse og det er et stort behov for at begge grupper får jobbe i tråd med sitt fag. Det er mange ungdommer som har hatt det tøft psykisk i perioden, og et samarbeid med skole eller andre sosialfaglige tjenester vil i mange tilfeller være en mer hensiktsmessig bruk av ungdomsarbeiderens kompetanse.

Ungdomsarbeiderne kan utføre sitt arbeid utendørs i fint vær, eller ivareta smittevern ved å jobbe gruppebasert.