Ny rammeplan for skolefritidsordningen (SFO)

Illustrasjon.

Illustrasjon. (Foto: Mostphotos)

Da Stortinget behandlet Stortingsmeldingen 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO, ble det vedtatt å innføre en nasjonal rammeplan for SFO som skal være basert på gjeldende rett (opplæringsloven § 13-7), rammeplanen skal også gi rom for lokale variasjoner. Her kan du lese mer om hva Fagforbundet tenker om arbeidet framover.

07.05.2020 av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 07.05.2020

Dagens lovtekst sier kommunen skal gi et skolefritidstilbud før og etter skoletid for 1.-4. årstrinn, og for barn med særskilte behov på 1.-7. årstrinn. Skolefritidsordninga skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna. Skolefritidsordningen skal gi barna omsorg og tilsyn. Funksjonshemmede barn skal gis gode utviklingsvilkår. Arealet, både ute og inne, skal være egna for formålet.

Rammeplanen skal være klar til høsten 2021

Kunnskapsdepartementet har gitt Utdanningsdirektoratet et oppdrag å laget en ny nasjonal rammeplan som kan være klar for høring 1. desember 2020, målet er at planen er klar for bruk høsten 2021. Det er nedsatt en arbeidsgruppe som skal utarbeide utkastet til den nasjonale rammeplanen, Fagforbundet er representert i referansegruppen. Dette gir oss mulighet til å komme med innspill mens arbeidet pågår.

Rammeplangruppen vil i likhet med læreplangrupper komme med en spørrerunde, for å få en tilbakemelding fra sektoren om sitt arbeid. Men Stortingsmeldingen har gitt noen føringer for hva innholdet i den nasjonale planen skal være. Det skal i rammeplanen vektlegges lek, kultur og fritidsaktiviteter.

Myndighetene ønsker en SFO som både er helsefremmende og inkluderende. Rammeplanen vil være en forskrift for opplæringsloven § 13-7. Det vil si at det er denne lovparagrafen som vil være utgangspunkt for innholdet i rammeplanen. I henhold til Fagforbundets hovedlinjer sier vi at SFO skal tilby fysisk aktivitet, mat, kreativ utfoldelse, lek og sosial læring.

En av fire har aldri deltatt på kompetanseutviklingstiltak

I Stortingsmeldingen Tett på – tidlig innsats sier regjeringen at de forventer at kommunene vurderer hvilke behov for kompetanse ansatte og ledere i SFO har for å kunne oppfylle nasjonale og lokale mål for SFO-tilbudet. Fagforbundet er usikker på om dette skjer da det kom fram i den nasjonale evalueringen av SFO at nesten 30 prosent av de ansatte har ikke deltatt på noen form for kompetanseutviklingstiltak siste året, og cirka én av fire har aldri deltatt på noen form for kompetanseutviklingstiltak. Arbeidet med å sikre alle ansatte inkluderes i kommunens kompetanseplaner, må gjøres lokalt. Fagforbundets strategiplan sier at vi skal arbeid for at alle inkluderes i arbeidsgivers kompetanseplaner.

Fagforbundets krav til rammeplanen

Fagforbundets politikk er å styrke rammevilkårene for SFO; vi ønsker blant annet nasjonal bemanningsnorm. Ansatte i SFO trenger en egen kompetansestrategi, styrke de ansattes kompetanse for bekjempe mobbing, en nasjonal utdanning i fritidspedagogikk. Styrke samarbeid med Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG). Fram mot neste landskonferansen vil Fagforbundet arbeide videre med å utvikle våre krav for rammevilkårene. Dette er politiske saker som vil være viktige saker mot kommende valgkamp.

Arbeidet med den ny nasjonale rammeplan vil ha fokus på innholdet. Hva skal SFO være i framtiden. Dette er en nasjonal rammeplan, som skal gi mulighet til lokale variasjoner, den vil derfor være overordnet i teksten. Lokalt må man lage egne planer men de må ta utgangspunkt i de nasjonale føringene, på lik linje som en årsplan for barnehagene tar utgangspunkt i den nasjonale rammeplanen for barnehager.

Vil involvere alle medlemmer

Fagforbundet ønsker å involvere alle medlemmer som er opptatt av kvalitet i SFO å delta i arbeidet med den nye nasjonale rammeplanen. I disse korona-tider er det ikke enkelt å møtes, men med ulike digitale kommunikasjonsverktøy håpes det at man kan involvere de som er interessert i dette arbeidet. Når myndighetene gir mulighet for å kunne samles i større grupper, kan man gjennomføre medlemsmøter om den nye rammeplanen. Mens vi venter ta kontakt med din lokale fagforening om at du ønsker å bidra i dette arbeidet.