Mekling på overtid i staten-848

INNSPURT: Forhandlingsleder Tone Rønoldtangen møtte mandag hos Riksmekleren med hele sin delegasjon. Nå er det klart for innspurt. (Foto: LO Stat)

Meklingen i statsoppgjøret er inne i en avsluttende fase. Partene fortsetter på overtid etter fristen som egentlig gikk ut midnatt.

25.05.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 26.05.2016

– Partene har sagt seg villige til å fortsette etter fristen, og det er en grunnleggende og god vilje til å lete etter løsninger, sa riksmekler Nils Dalseide da han møtte pressen kl.23.00. Dalseide understreket at det fortsatt er veldig mange spørsmål å jobbe videre med.

– Det er grunnleggende uenighet, og flere punkter kan velte en avtale, sa riksmekleren til frifagbevegelse.no.

Partene har sittet sammen i tre dager, og har vært innom alle sider av forhandlingene hvor det gjenstår uenighet.

– Erfaringsmessig kan hele natta gå før det eventuelt blir en avklaring, sa Nils Dalseide.

Meklinga kan også foregå enda lenger, og så lenge det mekles skal medlemmene møte på jobb som vanlig.

Kan bli streik fra torsdag morgen

Blir det ikke enighet i meklingen blir det streik i staten fra torsdag morgen.

Det er lang tradisjon for at meklingen foregår uten at utenverdenen får vite noe om utviklingen. Det er kun riksmekleren som skal uttale seg. Det betyr at vi ikke har mulighet til å avsløre noe om det som skjer underveis mot løsning eller streik.

Fagforbundet har i overkant av 1200 medlemmer som omfattes av statsoppgjøret. Blir det streik er det medlemmer i den statlige Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) og i bisperådene i Oslo som er tatt ut i fase 1.

Tre ting som står på spill for de statsansatte

1. Omveltning av tariffsystemet

Staten vil flytte lønnsdannelsen fra sentralt til lokalt nivå. Der er det ingen streikerett. Den ligger på sentralt nivå.

I det siste forhandlingstilbudet fra staten var nesten hele lønnstillegget satt av til lokale forhandlinger, og bare smuler sentralt.

2. Streikerett på pensjonsspørsmålet

De ansattes organisasjoner har vært klare på at en eventuell omlegging av pensjonssystemet skal skje gjennom forhandlinger, der resultatet skal ut på uravstemning. Dermed kan medlemmene si nei til et resultat, og eventuelt streike.

3. Ingen justeringsforhandlinger

Sentrale justeringsforhandlinger ses på som veldig nyttig av de ansjattes organisasjoner, men har ikke blitt brukt de siste årene.

Oppgjøret på 1 minutt

I dette videointervjuet forklarer LO Stat-leder Tone Rønoldtangen litt om det som er på spill.

Vil du ha en grundig innføring kan du lese Rønoldtangens blogginnlegg «Staten krever at sjefene skal få bestemme mer» på frifagbevegelse.no

Oslo får hovedtrøkket ved streik i staten

Det er først og fremst Oslo som er berørt av LO Stats første uttak i tilfelle en streik i staten fra 26. mai. Snaut 3200 LO-medlemmer i staten vil ta på seg streikevestene hvis Riksmekleren ikke lykkes med å finne en løsning innen fristen 25. mai ved midnatt. Høyskolen i Oslo og Akershus er med sine 341 medlemmer sterkest representert i det første uttaket.

Se oppdatert navneliste for streikeuttaket, fase 1 (PDF)

Med også statsansatte i Unio og YS vil tilsammen 5440 tas ut i streik torsdag hvis det blir brudd. Det gjelder ansatte i barnevernet, bisperådene, departementene og underliggende etater, Nav, Statens innkrevingssentral, Skattekontorene, politi- og lensmannsetater, befal, Nasjonalbiblioteket, og universitetene blant annet i Oslo, Bergen og Stavanger.