Palestinske kvinner i Libanon vil så mye mer

Khaled Yamout (t.v), Silvia Östberg og Yusuf Nahabin fra Norsk Folkehjelp ga oppdateringer fra Libanon og Palestina i dag. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundet har gjennom en årrekke støttet Kvinner Kan-kurs i de palestinske flyktningleirene i Libanon. Målsettingen er å få flere palestinske kvinner inn i politiske styrer og besluttende organer. Nå tar kursene et steg videre. Kvinnene vil ikke bare få plass i de lukkete rom, men selv ta initiativ til handling for å bedre lokalsamfunnet og kvinners livssituasjon.

04.09.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 04.09.2018

Khaled Yamout, programansvarlig i Norsk Folkehjelp Libanon besøkte i dag Fagforbundet for å gi en oppdatering på prosjektene Kvinner Kan- og Unge Kan-kursene forbundet støtter gjennom Norsk Folkehjelp.

Lik mulighet til innflytelse

Kvinner er på verdensbasis underrepresentert i offentlig styre og stell, er mindre synlige i media og har i mange tilfeller også mindre beslutningsmyndighet i nærmiljøet og i eget familieliv.  Både palestinske og libanesiske kvinneorganisasjoner kjemper for at når kvinner utgjør halvparten av befolkningen, så skal de kunne inneha rundt halvparten av nøkkelposisjonene i samfunnet.

Norsk Folkehjelp startet i 2007 i samarbeid med kvinneorganisasjonene Kvinner Kan-kurs for palestinske flyktningkvinner i leirene i Libanon. Senere omfattet kursene også libanesiske kvinner og syriske flyktninger.

I 2009 gikk Fagforbundet inn med årlig økonomisk støtte, og har fulgt prosjektet både gjennom delegasjonsreiser og oppdateringsmøter i Norge. I 2014 gikk prosjektet inn i en spennende tid da to av Norsk Folkehjelps partnerorganisasjoner overtok kursene. Nå har kursene blitt evaluert for å se om målsettingen om økt politiske makt har blitt oppnådd. Palestinske flyktninger har få sivile rettigheter i Libanon og reell mulighet til innflytelse er først og fremst gjennom leirkomiteer som er sammensatt av politiske partier og organisasjoner. Tusenvis av kvinner har deltatt på workshops og aktiviteter for å øke bevisstheten om kvinners rettigheter og gi ferdighet i å gjennomføre demokratiske prosesser, i ledelse og organisering.

Langt lerret å bleke

Økt likestilling og utjevning av makt er et langtidsprosjekt og har aldri blitt oppnådd over natten. Erfaringen viser også at små skritt i riktig retning kan føre til store endringer i den enkeltes kvinnes liv. Dette er endringer som ikke lett kan fylles inn i skjemaer og grafer. Likeledes kan det være vanskelig å måle og veie effekten av økt antall kvinner i leirkomiteene. Antall kvinner i besluttende organer sier ikke nødvendigvis noe om gjennomslagskraft for mer likestilt makt.

Vil utføre mer

Økt kvinnedeltakelse vil alltid være et hovedformål med Kvinner Kan-kursene, men evalueringen peker på at kvinnene ønsker å ha større fokus på hvordan ta initiativ til forbedringer og gjennomføre prosjekter.  Khaled Yamout forteller at kvinnene er opptatt av hvordan de kan skape mer trygghet i leirene, få ned volden, redusere narkotikamisbruket hos ungdommen, få til bedre helsetilbud og bedre boforholdene i de overfylte, nedslitte leirene.