Israelsk innreiselov er et angrep på ytringsfrihet

Stein Olav Ringen, Palestina-ambassadør for Fagforbundet Oslo.

Stein Olav Ringen, Palestina-ambassadør for Fagforbundet Oslo. (Foto: Ingunn Eriksen)

I mars i år vedtok parlamentet i Israel, Knesset, en lov som forbyr utenlandske borgere innreise og oppholdstillatelse dersom de selv eller virksomheten de jobber for oppfordrer til boikott av Israel eller de folkerettsstridige bosettingene.

31.03.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 31.03.2017

Det har kommet sterke reaksjoner på loven over hele verden, og her i Norge arrangerte Palestinakomiteen og Fellesutvalget for Palestina en markering foran Stortinget i går som en oppfølging av oppropet mot loven.  organisasjoner.

Det var bra oppmøte på markeringen og appellantene la stor vekt på at boikott er et legitimt, ikke-voldelig politisk virkemiddel som er beskyttet av ytringsfriheten. Innskrenkninger i ytringsfriheten og kriminalisering av kritikk av brudd på internasjonal lov hører ikke hjemme i et demokrati.

Den palestinske ambassadøren, Amro Al-Hourani, tok fatt i at 30. mars er den palestinske landdagen. Landdagen markerer palestinernes kamp for å beholde eget land og kampen mot israelsk landtyveri.

Nylig vedtok Knesset en lov som tillater å ekspropriere privateid palestinsk land som vil blant annet gjøre at såkalte utposter bygget at nybyggere blir lovlig etter israelsk lov. Palestinere mister dermed stadig mer land.

30. mars er også BDS-dagen. BDS-bevegelsen startet etter er et opprop fra 170 palestinske organisasjoner som oppfordret til boikott, deinvesteringer og sanksjoner mot Israel inntil Israel innretter seg internasjonal lov og respekterer universale menneskerettigheter. Nikos Tavridis-Hansen fra BDS Norge påpekte at den nye innreiseloven er kun en formalisering av gjeldende praksis.

En rekke aktivister og ikke-aktivister opplever timelange og ubehagelige avhør på Ben Gurion for å reise til Palestina, og utestengelser har økt de siste to årene. Med anti-BDS-lovene forsøker israelske myndigheter å stanse den mest effektive formen for protest mot Israels etniske rensing, okkupasjon og apartheid.

Fagforbundet Oslos Palestina-ambassadør, Stein Olav Ringen, sa i sin appell at Fagforbundet reagerer sterkt på retorikken som Israel bruker som argumentasjon for loven, nemlig at den som oppfordrer til boikott er mot Israels eksistens. Israels sikkerhetsminister, Gilad Erdan, har foreslått å opprette en database for israelere som er involvert i BDS, og det er grunn til å tro at dersom forslaget går igjennom så vil databasen også omfatte utlendinger som Israel mener støtter BDS. Et innreiseforbud fratar utlendinger retten til å være et vitne til okkupasjonen og bruddene på menneskerettighetene. Ringen var også kritisk til at utenriksminister Brende har sagt at UD vil følge med hvordan innreiseforbudet håndheves framover og vil gripe fatt i enkeltsaker. Fagforbundet mener at det ikke holder, regjeringen må ta kraftig avstand fra loven som fører til isolering av Palestina.

Kathrine Jensen, Palestinakomiteen, utfordret også regjeringen i sin appell. Regjeringen hevder at de tror på dialog og samarbeid for å skape tillit som en forutsetning for å løse konflikten. Dialogen kan ikke være kun med den ene part, Israel. Hva har regjeringen tenkt å gjøre med det faktum at organisasjoner som støtter boikott av Israel eller de folkerettsstridige bosettingene fratas muligheten for dialog og samarbeid med palestinere. Israels nye innreiselov handler ikke om sikkerhet, men at

Israel vet at deres prosjekt ikke er mulig å forsvare, og når de ikke lenger klarer å skjule sin egen brutalitet, prøver de å skjule sine ofre.

Andre glødende appellanter var Marius Jakobsen Magnussen, Norges Kristelige Studentforbund og Kaja Ljønes Lund, SU.

Parolene var Ta avstand fra Israels angrep på vår ytringsfrihet, Kritikk av Israels folkerettsbrudd må ikke kriminaliseres og Forsvar palestinernes rett til internasjonal kontakt – Si nei til Israels isolering.