Stopp Israels angrep på BDS-bevegelsen

Omar Barghouti, en av grunnleggerne av BDS-bevegelsen i 2005 lever med konstante trusler og gjentatte utreiseforbud. (Foto: Ingunn Eriksen)

57 norske organisasjoner forsvarer retten til å drive BDS (boikott, desinvesteringer og sanksjoner) og til å kjempe for menneskerettighetene og folkeretten med fredelige midler.

20.02.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 27.02.2017

Palestinakomiteen  og Fellesutvalget for Palestina har tatt initiativ til et opprop med bakgrunn i de økende angrepene mot enkeltpersoner og organisasjoner som bruker retten til ytringsfrihet og fredelige midler for å forsvare palestinernes grunnleggende rettigheter.

Blant de som har skrevet under oppropet er Fagforbundet, Fagforbundet TeoLOgene, Handel og Kontor, Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp, , Sosialistisk Venstreparti, Mellomkirkelig råd, Industri Energi og El og IT.  De 57 organisasjonene er bekymret for trenden i Israel, Europa og USA med å kriminalisere ikke-voldelig politisk aktivisme. Kriminaliseringen ser ut til å ha som mål å stoppe arbeid for menneskerettighetene og mot den israelske okkupasjonen. Ikke alle av de tilsluttede organisasjonene er selv tilsluttet BDS-bevegelsen, men støtter ytringsfriheten til å kritisere Israels okkupasjon.

Den internasjonale BDS-bevegelsen oppsto i 2005 som følge av at 170 palestinske sivilsamfunnsorganisasjoner oppfordret det internasjonale samfunnet til boikott, desinvesteringer og sanksjoner av staten Israel inntil landet respekterer folkeretten og palestinernes rettigheter. Bevegelsens krav er at Israel avslutter sin okkupasjon og kolonisering av palestinske områder, river muren på palestinsk jord, gir fulle rettigheter til Israels palestinske befolkning og anerkjenner palestinske flyktningers rett til å returnere.

I Frankrike anses boikott av israelske varer som «rasehat». I New York har guvernør Andrew Cuomo uttalt at selskaper og organisasjoner som vedtar boikott av Israel selv skal boikottes og miste retten til offentlig støtte. Utenriksministrene i Sverige, Nederland og Irland har alle sagt at BDS er beskyttet av ytringsfriheten.

På en israelsk anti-BDS-konferanse 28. mars i fjor i Jerusalem oppfordret etterretningsminister Yisrael Katz til «sivile målrettede elimineringer» av BDS-ledere og aktivister ved hjelp av israelsk etterretning. Omar Barghouti, en av grunnleggerne av BDS-bevegelsen, har blitt truet med "sivil eliminering" og nektes stadig utreise av israelske myndigheter. Hva "sivil eliminering" innebærer er det ingen som kan gi han svar på.

I oppropet ber de 57 organisasjonene utenriksminister Børge Brende og leder av Stortingets utenriks- og forsvarskomité, Anniken Huitfeldt om å ta et klart standpunkt som forsvarer enkeltpersoners og organisasjoners rett til å argumentere for boikott og sanksjoner av Israel, og retten til å bruke fredelige midler for å forsvare palestinernes grunnleggende rettigheter.