Fagforbundet og Norsk Folkehjelp: Blokaden av Gaza må oppheves

Finn-Erik Thoresen, styreleder i Norsk Folkehjelp, Mette Nord, leder av Fagforbundet og Atle Høie, nestleder av styret i Norsk Folkehjelp møter grasrota i Palestina. Blokaden går inn i sitt 10 år med fatale konsekvenser for befolkningen. (Foto: Ingunn Eriksen)

Den humanitære krisen i Gaza har kun én løsning, og den er politisk: Blokaden må oppheves. Norske partier må nå ta ansvar og legge ytterligere press på Israel for at dette skal skje, krever Fagforbundet og Norsk Folkehjelp, som denne uken besøker Gazastripen.

23.08.2016 av Fagforbundet
Sist oppdatert: 25.08.2016

To år etter den siste krigen mot Gaza er 75 000 mennesker fortsatt hjemløse. Kun ti prosent av husene som ble totalt ødelagt er bygget opp igjen.

– Folk i Gaza bor i ruinene av sine ødelagte hjem, to år etter krigen. De er totalt prisgitt hva den israelske staten tillater av import og eksport, og byggematerialene kommer ikke inn. Dette er villet politikk som fører til at tusenvis av mennesker må leve i nød. Det er vi nødt til å få en slutt på, sier Mette Nord, leder av Fagforbundet.

Nord er denne uken i Gaza sammen med styreleder i Norsk Folkehjelp, Finn Erik Thoresen. Fagforbundet har siden 2009 samarbeidet med Norsk Folkehjelp om utviklingsprosjekter og politisk påvirkning i Palestinasaken. I tillegg til økonomisk støtte, har Fagforbundet et ambassadørkorps som sprer informasjon og engasjement blant Fagforbundets medlemmer.

Blokaden av Gazastripen er inne i sitt 10. år, og har enorm innvirkning på livet til de 1,8 millioner menneskene som bor i Gaza. Den legger strenge begrensninger på hvilke varer som er tilgjengelige, hvem som får reise inn og ut av Gaza og hvor mange timer strøm folk har. Israelerne kontrollerer også hva som eksporteres fra Gaza, og legger dermed store begrensninger på økonomisk utvikling. 25 prosent av palestinerne i Gaza lever i dag under fattigdomsgrensen.

Blokaden og den humanitære krisen bidrar til økt konfliktnivå. Siden krigen i 2014 og den påfølgende våpenhvilen er det skutt 294 raketter fra Gaza mot israelske områder og det har vært 2015 angrep fra Israel mot Gazastripen.

– Folk i Gaza er frustrerte over at ingenting skjer, og er redde for at det kan komme en ny krig. Situasjonen virker fastlåst, men det finnes tiltak som kan bidra til løsning. Noe av det viktigste er at blokaden opphører og at palestinerne i Gaza får rett til fri bevegelse og mulighet til handel, sier Nord.

Norske politikere kan bidra til dette, poengterer Finn Erik Thoresen.

– Norske partier kan ta sin del av ansvaret ved å legge ytterligere press på Israel for å få blokaden opphevet, og anerkjenne Palestina som egen stat. Vi forventer at dette blir et tema i den kommende norske valgkampen, sier han.

35 prosent av den dyrkbare jorden i Gaza ligger langs grensen til Israel som begrenser tilgangen til områdene. I løpet av krigen i 2014 ble store områder med dyrkbar jord ødelagt, i tillegg til vannbrønner. Norsk Folkehjelp har hjulpet bønder og fiskere med nødvendig utstyr som ble ødelagt under krigen, og støtter bonde- og fiskerorganisasjoner som daglig kjemper for grunnleggende rettigheter og tilgang til egne ressurser.

– Den humanitære krisen i Gaza er politisk skapt. Så lenge blokaden fortsetter er det nødvendig med humanitær hjelp. Men dette er ingen varig løsning. Vi må ha politiske endringer. Derfor støtter vi lokale organisasjoner som kan presse på for rettighetene blant annet for bønder, fiskere, kvinner og ungdom i Gaza. I tillegg samarbeider vi med Fagforbundet og andre organisasjoner for å fremme palestineres rettigheter i Norge, sier Thoresen.