Solidaritet nytter-7651

Årsrapporten for 2015 fra samarbeidsprosjektet med Norsk Folkehjelp viser at Fagforbundet skapte en forskjell gjennom prosjektstøtte til palestinske organisasjoner og at politisk samarbeid mot fortjeneste på den israelske okkupasjonen gir frukter her i Norge.

15.04.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 15.04.2016

Støtte til palestinere i Midtøsten

Samarbeidsprosjektet med Norsk Folkehjelp ble inngått ved landsmøtet i 2009 og består av tre deler: politisk samarbeid mot den israelske okkupasjonen, prosjektstøtte til Norsk Folkehjelps partnerorganisasjoner på Vestbredden, i Gaza og i de palestinske flyktningleirene i Libanon og tiltak for å engasjere og spre kunnskap til Fagforbundets medlemmer gjennom vårt ambassadørkorps for Palestina.

Norsk Folkehjelp rapporterer hvert år fra samarbeidsprosjektet, og årsrapporten for 2015 er nå kommet.

Okkupert i snart 50 år

Året som har gått har vært preget av etterdønningene av Gaza-krigen i 2014 med manglende oppbygging og fremdeles beinhard blokade. På Vestbredden økte de ulovlige bosettingene i raskt takt til stor frustrasjon og desperasjon blant palestinske unge. Palestinere drepte 18 israelere. Israelske soldater reagerte med å drepe 127 palestinere og utøve kollektiv straff.

Prosjektstøtte til palestinske organisasjoner

Norsk Folkehjelp jobber gjennom lokale organisasjoner og Fagforbundet ga i 2015 prosjektstøtte til fem av disse i Palestina.

Al-Maqdese for Society Development (MSD) gir gratis juridisk rådgiving og rettshjelp til palestinske arbeidere i Jerusalem i arbeidstvister. Rundt 1250 arbeidere fikk hjelp i fjor. De gir også bistand ved klagesaker til ulike israelske departementer. I tillegg publiserer de kvartalsrapporter om brudd på arbeidernes rettigheter.

General Union of Cultural Centres (GUCC) er et nettverk for ungdomsorganisasjoner på Gazastripen. I flere år har de kjørt en kampanje for å få ned alderen fra 28 til 25 år i hele Palestina for å kunne velges som representant til et kommunestyre og til det nasjonale parlamentet. I 2015 signerte over 6000 personer et opprop til president Mahmoud Abbas til støtte for kravet. 2350 kursdeltakere fikk opplæring i den palestinske valgloven og om ungdommers rettigheter. 53 kurs ble holdt for 2000 unge for å øke bevissthet om de unges rolle i samfunnet.

Fagforbundet støtter prosjektet Kvinner og politisk deltakelse som holdes av The Union of Palestinian Women Committees Society (UPWC). Formålet er å øke kvinners deltakelse i politikk og antall kvinner i ledende posisjoner i samfunnet. UPWC hadde i 2015 også fokus på kvinners levevilkår etter Gazakrigen i 2014 og hvordan palestinske kvinner aktivt kan bruke FNs sikkerhetsråds resolusjon 1325 om kvinner, fred og sikkerhet. 272 kvinner deltok på seminarer og workshops hvor vold mot kvinner var tema.

The Palestinian Center for Democracy and Conflict Resolution (PCDCR) er den andre organisasjonen som arbeider spesifikt for kvinners rettigheter som Fagforbundet støtter. I 2015 bidro forbundets støtte til PCDCR blant annet til at 6317 kvinner fikk individuell psykososial støtte, blant annet gjennom en gratis telefonlinje, 1765 kvinner fikk juridisk støtte og 824 (menn og kvinner) deltok på kurs om likestilling og kvinners rettigheter.

Union of Agricultural Work Committees (UAWC) er en organisasjon for palestinske bønder og fiskere. Fagforbundet støtter prosjektet Forsvar våre rettigheter. I 2015 ble fire fiskebåter rehabilitert i Gaza, 2440 mål jord ble nyplantet og 1190 mål fikk ny vannforsyning. På Vestbredden ble 1250 mål nyplantet. 2470 personer, hvorav 870 kvinner, deltok i ulike UAWC-kampanjer til støtte for rettighetene til bønder og fiskere.

Støtte til unge og kvinner i Libanon

I Libanon fullfinansierer Fagforbundet Unge Kan i tre palestinske flyktningleirer. I fjor deltok

760 i programmet, 978 unge deltok i 20 aksjoner med mål å lære å heve sin røst i offentligheten. Kurs i multimedia og kommunikasjon, massemobilisering og bærekraft ble gjennomført for 26 kursledere.

Fagforbundet støtter også Kvinner Kan i de palestinske flyktningleirene i Libanon. 174 kvinner deltok på disse kursene i 2015. 627 kvinner og menn deltok i ni ulike lokale aksjoner for kvinners rettigheter, blant annet gjennom rollespill og interaktivt teater. I tillegg deltok 30 kvinner fra ulike leirkomiteer på et ukeskurs om FN-erklæringen mot diskriminering av kvinner.

Politisk samarbeid ga seire

Norske forbindelser til den israelske okkupasjonen ble på nytt dokumentert i 2015 gjennom rapporten Farlige forbindelser II. Heidelberg Cement og Cemex ble utelukket fra investeringsporteføljene til KLP og Storebrand, sistnevnte utelukket i tillegg syv andre selskaper på grunn av normbrudd i Palestina.

Aktivt ambassadørkorps

Fagforbundets ambassadørkorps består av 24 tillitsvalgte og det har vært stor aktivitet i de fleste fylker for å spre kunnskap til våre medlemmer. Fem deltok på reise til Palestina og har blogget om sine opplevelser.

Håpet har blitt tent i Laos

Norsk Folkehjelps metodikk for å lokalisere og fjerne klasevåpen har blitt en stor suksess i Laos. Fagforbundet dekker lønnskostnadene til Team 3 i Saravan-provinsen. I 2015 kartla dette arbeidslaget på 12 personer til sammen 4802 kvm som tilsvarer 672 fotballbaner. De ryddet 53 kvm land for 210 klasevåpen og 12 andre ueksploderte våpen. Fagforbundets to Laos-ambassadører var med i delegasjonen som fulgte laget i noen dager i fjor, og fikk se den fantastiske jobben Team 3 gjør for landet sitt. De har blogget om sine opplevelser.

Verdens største flykningskrise

I tillegg til samarbeidsavtalen med Norsk Folkehjelp, så støttet forbundet Norsk Folkehjelps viktige arbeid for syriske flyktninger. 1 2015 bevilget landsstyret 200 000 kroner og lokale foreninger, fylkeskontorer og enkeltmedlemmer ga til sammen 560 000 kroner. Fagforbundets bidrag gikk til organisasjonen Mousawat Association. De skal ha totalansvar for Norsk Folkehjelps rehabiliteringssenter for funksjonshemmede palestinere i Libanon. I 2015 hjalp Mousawat 238 syriske flyktninger med funksjons- og krigsskader og 140 mennesker fikk medisinsk støtte. Mousawat stod også for opplæring i hvordan best nyttiggjøre seg medisinske hjelpemidler.