Sannheten er vårt sterkeste solidaritetsverktøy

Mads Gilbert sendte inn privat forslag til kommunestyret sammen med Jens Ingvald Olsen for å sikre at Tromsø kommune følger sine egne etiske retningslinjer. Gilbert viser V-tegner for victory under en Palestinakonferanse i Skien tidligere i år. (Foto: Picasa)

Fagforbundet Telemark har satt internasjonal solidaritet på dagsorden med kveldsseminar og et påfølgende dagseminar. Målgruppen var tillitsvalgte, politikere og sympatører og temaet trekker folk som aldri før.

19.02.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 19.02.2016

Angrepet på Gaza er ikke glemt

Overlege Mads Gilbert har stått side ved side med palestinerne under fire kriger; 2006, 2008/2009, 2012 og 2016. Han er nå utestengt fra Gaza av Israel på livs tid ut fra såkalte sikkerhetsgrunner.  Utestengelsen kom rett etter Gilbert rapporterte fra Al-Shifa sykehuset under det 51 dager lange angrepet på Gaza i sommer da ingen journalister slapp inn for å dokumentere hva som skjedde.

Over 350 møtte opp på kveldsmøte med Gilbert og fikk se bildene og lydfiler som aldri blir sendt på nyhetsoppdateringer verken nasjonalt eller internasjonalt. Gjennom omfattende dokumentasjon fikk forsamlingen en rystende påminnelse om omfanget av sivile tap og de ufattelige menneskelige omkostningene angrepet hadde. Av de sivile ble 551 barn drept og 3436 skadde.

Gilbert viser ikke bilder og forteller om menneskene bak bildene for å vekke medlidenhet, men for at flere skal få vite om den palestinske virkeligheten og huske at det er de samme opplevelsene og traumene de syriske flyktningene har med seg. I stedet for medlidenhet, trenger palestinerne og solidaritet og det mektigste solidaritetsverktøyet vi har er sannheten.  Gilbert oppfordret de frammøtte å reise til okkupert Palestina og selv bli sannhetsvitne for hva den nå snart 70 år lange okkupasjonen innebærer for folk flest som kun ønsker å leve anstendige liv.

Ikke konflikt, men okkupasjon

Mads Gilbert oppfordret også forsamlingen til å tenke over hvilke ord som tilslører sannheten. De fleste snakker om Israel-Palestina-konflikten, men det er ikke en konflikt, det er en folkerettsstridig okkupasjon. Vi forstår forskjellen dersom vi omtaler Tysklands okkupasjon av Norge under 2. verdenskrig som Tyskland-Norge-konflikten.

Solidaritet nytter!

Stein Guldbrandsen, medlem av Arbeidsutvalget i Fagforbundet og Finn Erik Thoresen, styreleder i Norsk Folkehjelp viste begge gjennom sine innlegg at solidaritet nytter – alltid!

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens egen solidaritetsorganisasjon, stiftet av LO i 1939 etter den spanske borgerkrigen.  Det er erfaringene fra den daglige demokratiske kampen i fagbevegelsen som vi kan bidra med i vår solidaritet med undertrykte folk.

Norsk Folkehjelp støtter kun organisasjoner som har til formål å få til en bedre fordeling i samfunnet. Mye av støtten går til ungdoms- og kvinneorganisasjoner fordi som oftest er det de som har færrest reelle rettigheter og muligheter i samfunnet.  Det er viktig å styrke sivilsamfunnet i de aller fleste land. Økte demokratiske rettigheter og muligheter er ett resultat Norsk Folkehjelp kan vise til, ett annet resultat er det fantastiske arbeidet som har blitt gjort på rydding av miner og eksplosiver. Fra oppstart av arbeidet til dags dato har det blitt ryddet areal tilsvarende en firefelts motorvei rundt jorda.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har et bredt samarbeid hvor hovedfokus er på politisk påvirkningsarbeid her i Norge Forbundet gir også prosjektstøtte til Norsk Folkehjelps samarbeidspartnere i bl.a.  Palestina og Libanon. Vi har lagt vekt på systematisk dokumentasjon av Norges bånd til den israelske okkupasjonen gjennom rapporter. Her er det en rekke seiere opp gjennom årene med uttrekk av investeringer i virksomheter som tjener på okkupasjon og også virksomheter som G4S som trakk seg ut fra Norge, og nasjonal SodaStream-kampanje til SodaStream flyttet fabrikken sin ut av okkupert område. Okkupasjon skal ikke lønne seg.

Fagforbundet har et eget ambassadørkorps for Palestina bestående av 25 tillitsvalgte. Ragnar Steinstad er Fagforbundet Telemarks Palestina-ambassadør. Han har vært på ambassadørreise til Vestbredden og Gaza, og er aktiv i å spre kunnskapen fra denne turen og fra sitt mangeårig engasjement. Han ser at det er et relativt stort behov for å øke forståelsen av fagbevegelsens internasjonale solidaritetsengasjement opp gjennom historien. Dersom flere forstår at solidaritet er selve kjernen i fagbevegelsen, så vil vi ikke lenger spørre om hvorfor et fagforbund skal drive med solidaritetsarbeid.

Fagbevegelsen er nøkkelen til internasjonal solidaritet

Historiker Harald Berntsen legger vekt på at internasjonal solidaritet i arbeiderbevegelsen er en klassekamp med utgangspunkt i felles interesser mot kapitalmakt og den globalisert økonomien.

Arbeidere har makt kun gjennom å organisere seg. Streikemakten representerer monopol på arbeidskraft og er en motmakt til kapitalmakt.

Fagbevegelsen har utgangspunkt i felles interesser mot kapitalismen, kampen for menneskeverdet, menneskerettigheter og demokratiske rettigheter.

Arbeidsledighet er et forhandlingskort fra arbeidsgiverne side som fører til kompromisser og svekkelse av fagbevegelsen. Det oppstår en større solidaritet med arbeidsgivere i eget land i stedet for solidariteten med arbeidere over landegrensene.

Berntsen tok fram det det mest fremtredende eksempelet på at det nytter å forene krefter ved å innføre 1. mai som arbeidernes kampdag. I alle land sto man ba ett felles krav, nemlig innføring av 8 timers dagen.  Etter 30 år ble det innført ved lov nesten over hele verden for å forhindre arbeiderrevolusjon.

Fagbevegelsen vil alltid være best tjent med det moderne demokratiet, folkesuvereniteten, derfor er det viktig med internasjonal solidaritet som et videreføring av klassekampen. Arbeiderbevegelsen er de eneste som kan forhindre krig mellom nasjonene. Svekkelsen av både nasjonal og internasjonal fagbevegelse er urovekkende, og den viktigste måten å styrke internasjonal solidaritet på, er å styrke fagbevegelsen.

Solidaritet ut fra et miljøhensyn

Miguel Angel Utreras Imilmaqui, prosjektleder for Fagforbundet Telemarks Guatemala-prosjekt fremhevet betydningen av å se internasjonal solidaritet i et videre perspektiv. Arbeiderbevegelsen har vært viktig for urfolk. Rettigheter til urbefolkning har blitt gitt gjennom ILO konvensjonen nr 169.

Vi må ha solidaritet med Moder Jord. Kampen om naturressurser skader vår felles verden, og kriger er miljøkatastrofer.

Fornøyde deltakere

Fylkesleder Marianne Nilsen Skjønstad og Palestina-ambassadør Ragnar Steinstad valgte å invitere bredt, og ikke kun ha solidaritetsseminar for fylkets egne tillitsvalgte.  Det var tydeligvis en av suksessfaktorene.  Allianser er makt, og Fagforbundet Telemark er dyktig i å danne allianser og stå forent i solidaritetsarbeidet.

Pål Andreas Hauge Christiansen, Palestina-ambassadør for Fagforbundet Østfold var en av de mange fornøyde deltakerne.

- Det er viktig og ikke minst inspirerende å høre foreleserne snakke om solidaritet og gi stemme og historier til tallene i statistikken. Det handler om mennesker av kjøtt og blod, med samme rett til anstendige liv som du og jeg. Mangelen på respekt for menneskeverdet er deprimerende, men det er håp for framtiden. BDS (boikott, de-investeringer og sanksjoner) virker! Kampen fortsetter!