Flyktningene ingen krise for Norge

Liv Tørres, avtroppende generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Liv Tørres, avtroppende generalsekretær i Norsk Folkehjelp. (Foto: Nina Hanssen, Fri Fagbevegelse)

– Norge er på ingen måte i krise, krisa er hos alle de som er på flukt, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp til fagbevegelsen.

19.11.2015 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 19.11.2015

Hun talte til LOs kartellkonferanse på Gol, og brukte anledningen til å utfordre fagbevegelsen.

– Denne utfordringen klarer Norge fint. Er det noen som har styrke til å sette temaene på dagsorden, så er det dere i fagbevegelsen, sa hun.

Tørres mener at det slett ikke er overraskende at folk blir usikre og redde når strømmen av flyktninger framstilles som et problem Norge ikke kan klare å håndtere. Hun tok til orde for at vi må ta noe av retorikken tilbake.

– Det er ingen bagatell, det er en stor utfordring, men vi er fullt ut i stand til å takle den, sa hun. Vi må gjøre mye, mer enn det vi gjør i dag. Vi må ta debatten tilbake. Vi må ikke skape kriseforståelse og angst - husk at dette først og fremst er en krise for flyktningene, ikke for oss, understreket hun.

Menneskeskapt

Det er ingen naturkatastrofe vi snakker om, den er menneskeskapt. Vi løser ikke dette uten å løse årsaken, krigen i Syria. Flyktningene beveger seg raskere enn før. Det har flere sammenhenger, ifølge Tørres. Det er lettere å bevege seg raskt, og støtten de kan få i nabolandene er svært mangelfull. De som befinner ser i nærområdene får stadig mindre, både når det gjelder mat, klær og andre nødvendigheter. Derfor setter de seg i bevegelse. Flere kommer til å komme.

– Det kommer ikke til å stoppe, 33 000 kommer bare i år. Det er ikke store tall sammenliknet med andre europeiske land, og vi har ressursene som trengs, sa Tørres.

Må legge bort noen regler

Fagbevegelsen, folkehjelpa og andre organisasjoner må se nærmere på hva kan vi gjøre sammen. Tørres mener vi må tenke nytt og ta ansvar.

– Jeg banner kanskje litt i kjærka, men når utfordringene er så pass store, må vi greie å tenke nytt. Som for eksempel å legge bort regler som kanskje ikke er helt nødvendig. Jeg er venn med en flyktningfamilie som er bosatt i et mottak i Grue Finnskog. Hvis de vil komme på besøk til meg, må de søke UDI om permisjon. Er det slikt man burde bruke tid på, spurte Tørres.

– Norge behandler søknadene fra de som åpenbart ikke har behov for beskyttelse raskt. Det syns jeg er bra. Men vi vet også at så godt som hundre prosent av de som kommer fra for eksempel Syria får opphold fordi de har behov for beskyttelse.

– Om vi skal løse dette henger ene og alene på om vi får disse menneskene etablert og i arbeid. Da skaper vi en situasjon alle tjener på. Flyktningene må inn i det norske samfunnet, for flyktningenes skyld men også for alle oss andre sin skyld, avsluttet Norsk Folkehjelps avtroppende generalsekretær, Liv Tørres.