Fem tips for raskere bosetting

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto (Foto: Ole Morten MelgÂrd)

Fagforbundet vil bidra til at flyktningene som kommer til landet vårt skal tas i mot på en forsvarlig og anstendig måte. De skal møtes med empati og omsorg av kompetente hjelpere.

06.11.2015 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 03.12.2015

Her er fem forslag til hva Fagforbundets tillitsvalgte og medlemmer kan bidra med for å få fortgang i bosetting og ivaretakelse av flyktninger og asylsøkere i landets kommuner.

1. Oppgaven med bosetting må løses i etablerte, kommunale systemer der tillitsvalgte er med i planlegging og gjennomføring.
  2. Alle som arbeider med flyktninger skal ha lønns- og arbeidsvilkår innenfor eksisterende lov- og avtaleverk.
  3. Fagforbundets medlemmer er ikke bare ansatte. De er også innbyggere og medmennesker. Bruk lokalmiljøet i integreringsarbeidet.
  4. Kommunene må, sammen med ansatte og innbyggere ha påvirkningsmulighet med hensyn til lokalisering av mottakene.
  5. Kommunene må, sammen med ansatte, sørge for en helhet og samordning av tjenestene.

Verv en kollega som jobber på mottak

Tusenvis av folk på flukt krysser grensen og har krav på et tak over hodet. Nye mottak etableres i en rekke varianter. Noen er gode og andre ikke fullt så godt tilpasset behovene flyktningene har.

Ansatte på mottakene står i første rekke og forventes å håndtere til dels uoversiktlige situasjoner på en ansvarlig og god måte. Men selv om mye er uoversiktlig er det ingen grunn til at lønns- og arbeidsvilkår skal være det. Derfor driver Fagforbundet et aktivt arbeid for dem som jobber på mottakene. Vi organiserer ansatte både på private og kommunale mottak.

Vi arbeider for å få opprettet tariffavtaler for alle mottaksarbeidere. Skal vi greie det, er det viktig at vi er mange og står sammen. Jo flere vi er, desto større mulighet har vi til å få gjennomslag for rettferdig lønn, trygg jobb, medinnflytelse og et godt arbeidsmiljø. Det gjør vi ved å velge lokale tillitsvalgte og kreve tariffavtale.

Brosjyre: Fagforbundet for deg som jobber på mottak «last ned» eller «logg inn for å bestille».

Les også i Fagbladet: Kommuner kan bremse asylspekulasjon