– Det er apartheid

Liv-Else Kallhovd, nestleder i Fagforbundet Vest-Agder, og Sissel M. Skoghaug, nestleder i Fagforbundet, er denne uka i Palestina. Her fra et varmt møte med en ung gateselger i Hebron. (Foto: Martine Grymyr)

Tvangsutkastelser, egne gater og militært sjekkpunkt på vei til og fra jobb. Palestinernes daglige liv er verre enn du kan forestille deg, forteller nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug, i Jerusalem.

07.05.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.05.2015

– Trakassering blir er svakt ord. Her har du et helt folk som blir sultefôret og systematisk nedverdiget og plaget dag og natt, sier Sissel M. Skoghaug.

Siden søndag har nestlederen av Fagforbundet vært med Fagforbundets palestinaambassadører på tur på Vestbredden i Palestina. Før de reiser hjem igjen på lørdag har gruppen rukket å møte samarbeidsorganisasjoner både på Gaza, i Jerusalem, Hebron, Jeriko, Ramallah og Nablus. Men det er spesielt ett møte som har gjort sterkest inntrykk på Skoghaug.

– Du ser det hver dag på gata, det er rett og slett apartheid. Palestinere og israelere har hver sine gater, hver dag må palestinske arbeidere gjennom sjekkpunkter ved grenseovergangene, hvor de møter opp midt på natten for å ikke risikere å komme for sent og kanskje miste jobben. De har lovlig arbeid i sitt eget land, men er likevel prisgitt israelske grensevakter hver dag, sier Skoghaug, og fortsetter:

– I Hebron så vi israelske bosettere som bare har tatt seg inn i boligen til palestinere, flyttet inn i øverste etasje og tvunget dem ut. Så sitter de på toppen og kaster søppel ned på palestinere som bor nedenfor i trange gater.

Tar med seg engasjementet hjem

Hebron var også det sterkeste møtet for palestinaambassadør Liv-Else Kallhovd. Hun er nestleder i Fagforbundet Vest-Agder, og på sin aller første tur til Midtøsten. Trakasseringen og stengslene i Hebron gjorde et varig inntrykk.

– Vi gikk gjennom lange, tomme gater hvor palestinerne ikke lenger har lov til å være. Gatene i Hebron bare stopper opp i steiner og piggtråd. Å se noe slikt gjør meg både kvalm og sint, sier Kallhovd.

BEDUINER: Utenfor Jeriko møtte ambassadørene en gruppe beduiner som har fått husene rasert av israelske myndigheter. (Foto: Foto: Martine Grymyr)

Når flyet mot Norge letter fra Tel Aviv lørdag morgen vil Kallhovd ta med seg et brennende engasjement hjem.

– Jeg klarer ikke å forstå hvordan det er å leve så innestengt som palestinerne. Vi kan reise herfra, det kan ikke de. Samtidig har vi møtt mange fantastiske mennesker som gjør en enorm innsats for å bedre situasjonen, som har et åpent sinn og ikke nærer opp under konflikten.

– Du må se det selv

Skoghaug tar også med seg uforglemmelige inntrykk hjem til Norge.

– Før jeg kom ned hit hadde jeg jevnlig blitt oppdatert på situasjonen i Palestina gjennom samarbeidet mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp, men jeg hadde aldri kunne forestilt meg hvordan det er å være her. Du må ha opplevd det for å forstå det, du må være der, se det med egne øyne og snakke med dem som bor der. Palestinerne har ikke noe valg, de må leve i dette. Da er det imponerende å møte så mange med så stor selvrespekt, stolthet og verdighet, avslutter Skoghaug.