Støtte til bøndene får matproduksjonen i gang

Stein Guldbrandsen sammen med Khalil Jundiyeh omsluttet av familien. Her er restende av brønnen fra Fagforbundet. Alt er bombet i stykker. (Foto: Ingunn Eriksen)

Bøndene i Gaza mistet mer enn et halvt års avlinger da krigen raste i sommer. Fagforbundet støtte til Norsk Folkehjelp får matproduksjonen i gang igjen.

17.03.2015 av Julie Strand Offerdal
Sist oppdatert: 17.03.2015

På grensen mellom Gaza og Israel, i ingenmannslandet hvor man beveger seg med risiko for eget liv, ligger noe av det mest fruktbare jordbrukslandet bøndene i Gaza har. Mange av de fattigste bøndene har sine avlinger her, og trosser trusler og skudd fra de israelske grensevaktene for å stelle åkrene.

Da israelske militære satte inn bakkestyrker i angrepene mot Gaza i sommer, kom stridsvognende rullende inn over grenseområdet. Der det før var appelsintrær og olivenlunder er det nå krater og jordhauger. Avlingene er jevnet med jorden.

– Da vi kom tilbake etter krigen, kunne vi ikke engang skille jordlappene fra hverandre. Vi visste ikke hva som var vårt og hva som var naboens. Alt var rasert, og bygningene ødelagt, sier en bonde vi møter.

Bøndene mistet mellom seks og ni måneders produksjon på grunn av krigen – både de eksisterende avlingene og neste avling, fordi de ikke har fått plantet frø i riktig tid.

– En grusom tid

Khalil Jundiyeh bor i et skur noen hundre meter fra grensen til Israel, med sine sju døtre og fem sønner. Familien lever av jordbruk, og er avhengig av å kunne dyrke jorda som ligger helt inntil grensen for å overleve. Ofte gjør de det med fare for eget liv – ved flere tilfeller blir bønder som beveger seg inn mot den israelske grensen skutt på av israelske grensevakter.

– Vi var her mesteparten av tiden mens krigen pågikk. Det var en grusom tid. Bombene falt like utenfor huset, og ødela alle avlingene våre. Da stridsvognene kom over grensen, rømte vi, forteller Jundiyeh.

Familien bodde på en FN-skole i 60 dager, før de returnerte til huset sitt. Det var i dårlig stand etter israels angrep. Veggene er fulle av kulehull.

–Vi har ikke elektrisitet, og brønnen er også ødelagt. Det gjør det vanskelig å få vannet de nye avlingene, sier Jundiyeh.

Matproduksjonen må i gang

Avlingene av okra, tomat, aubergine og kål, i tillegg til alle oliventrærne, er fullstendig ødelagt. Jundiyeh forteller at han har lånt penger for å kjøpe nye såkorn. Gjennom Norsk Folkehjelps partnerorganisasjon Union of Agricultural Workers Committee (UAWC) får han hjelp med nye vanningssystemer slik at han kan komme i gang med dyrkingen igjen. Støtten til UAWC er en del av Norsk Folkehjelps samarbeidsavtale med Fagforbundet.

– UAWC bidrar også med en ny hovedvannledning som kommer jordbruksfamilier i området til gode, sier Norsk Folkehjelps programkoordinator Mahmoud Hamada. Han opplyser at brønnen også kommer til å bli reparert.

– Før krigen produserte bøndene nok grønnsaker og kylling til å dekke etterspørselen i Gaza, men nå må vi importere grønnsakene og kjøttet fra Israel. Prisene er tredoblet, forteller lederen av UAWC, Mohammed Al Bakri.

– Det er viktig at bøndene får den støtten de trenger for å komme i gang med dyrkingen igjen, og slipper og sitte å vente på matutdelinger. Vi trenger dem for å fylle Gazas behov for mat, sier han.

Ikke første gang

Khalil Jundiyeh er glad for støtten han får, men bekymret for fremtiden. Det er ikke første gang jorda hans blir ødelagt. Jordbrukslandet som ligger nærmest den israelske grensen er alltid det første som blir angrepet.

– Israel har ødelagt jorda mi minst fem ganger, sier han.

Derfor er det ikke nok å bare bygge opp igjen husene og sette i stand jordbrukslandet. UAWC jobber også for å styrke de palestinske bøndenes rettigheter, sier leder Mohammed Al Bakri.

– Vi bygger opp igjen, og om to år kommer det en ny krig. Vi trenger en politisk løsning på denne situasjonen. Bøndene og fiskerne må sikres trygg tilgang til land og havområder. Grensene må åpnes for eksport, understreker Khalil Jundiyeh.

FAKTA

Arbeid gjennom UAWC er en del av Norsk Folkehjelps samarbeidsavtale med Fagforbundet.

UAWC har sørget for nye garn, båter og utstyr til hundrevis av Gazas fiskere.

Bøndene har fått nye frø og spirer, vanningsanlegg og støtte til å jevne ut jorden etter at Israels tankser og bomber etterlot seg store krater.