Et halvt år med fred – til hvilken nytte?

Det er våpenhvile på Gaza. Men respekteres den, og hvordan skal byen bygges opp igjen? (Foto: Zoriah/Flickr)

Det er seks måneder siden krigen i Gaza endte. Men for innbyggerne som lever under israelsk okkupasjon er kanskje ikke forskjellen på krig og fred så stor som vi tror.

26.02.2015 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 02.03.2015

26. februar var det et halvt år siden den 51 dager lange krigen i Gaza ble avsluttet. Men har freden hatt noen positiv effekt på livet i Gaza, og gjøres det nok for å bygge opp igjen byen? I den anledning inviterte Palestinakomiteen i Norge, Norsk Folkehjelp, Fellesutvalget for Palestina og Fagforbundet til markering og diskusjon på Eldorado bokhandel i Oslo.

Les også: Sommerglede er å leve

I panelet satt lege Mads Gilbert, Kathrine Raadim, utlandssjef i Norsk Folkehjelp, Kathrine Jensen, leder i Palestinakomiteen i Norge, Anna Lund Bjørnsen, leder i Fellesutvalget for Palestina, Torstein Dahle, leder for Ship to Gaza Norway og vår egen Rune Eklund Breisnes, nestleder i Fagforbundet Ungdom.

Taushetens terror

– Det er noe jeg liker å kalle taushetens terror. Å forsøke å tie i hjel undertrykkelse er en kjent hersketeknikk, men vi må ikke la tausheten bli den største fienden til det palestinske folket, sa lege Mats Gilbert.

Lege Mats Gilbert har selv vært i Gaza for å redde liv under flere kriger.
ENGASJERT: Lege Mats Gilbert har selv vært i Gaza for å redde liv under flere kriger.
Foto: Martine Grymyr

Han har selv stått midt i bombeangrep og blodbad for å redde liv i Gaza gjennom flere tiår. For det ble han i fjor kåret til Årets navn av VGs lesere. Gilbert mener krigen som raste sommeren 2014 var målrettede angrep for å rive ned det moderne samfunnet i Gaza.

– Skolene ble bombet, sykehusene ble bombet. Nå er Gaza potte tett, det er ingenting som slipper inn der. Matmangelen øker og underernæringen øker, Gaza har aldri vært så isolert som det er nå. Det er nesten et under at det ikke kommer selvmordsbombere på rekke og rad derfra, men palestinerne har en sivil lydighet som alle burde ta lærdom av, sa Gilbert.

Les også: Reisebrev fra Palestina: Maktesløs

500 000 flyktninger

Fjorårets krig i Gaza kostet 2200 mennesker livet, og 10 000 ble skadd, de aller fleste sivile palestinere, deriblant 500 barn. Over 100 000 palestinere ble gjort hjemløse og ifølge UNICEF var over 480 000 personer internt fordrevne i Gaza mens krigen sto på.

– Gjennomsnittsalderen i Gaza er nå nede i 17 år. En åtteåring i Gaza har overlevd fire kriger, sa Gilbert, og fortsatte:

– Vi har sett en serie helt ekstreme brudd på folkeretten. Ingen andre enn israelske myndigheter kunne sluppet unna med det.

Palestinerne er ikke maktesløse

Selv om våpenhvilen er innført kommer det stadige angrep fra israelsk side, forteller Torstein Dahle i Ship to Gaza Norway.

– Blant annet ser vi at palestinske fiskere angripes omtrent daglig av israelske marinestyrker. Enten får de båtene sine konfiskert eller så blir de senket. Dette er ren terrorisering, hvor målet er å ødelegge enhver mulighet til å bygge opp igjen et velfungerende samfunn.

Nestleder i Fagforbundet Ungdom, Rune Eklund Breisnes, advarte derimot mot å gi opp håpet.

IKKE MIST HÅPET: Når palestinerne fortsetter, hvordan kan vi føle maktesløshet, spurte Rune Eklund Breisnes, nestleder i Fagforbundet Ungdom. Her i panel med f.v. Torstein Dahle (Ship to Gaza Norway), Kathrine Raadim (utlandssjef i Norsk Folkehjelp), Anna Lund Bjørnsen (leder i Fellesutvalget for Palestina) og Kathrine Jensen (leder for Palestinakomiteen). Foto: Martine Grymyr

– Vi har sett systematiske øydeleggingar av matjord, hvor oliventrær rives opp av jorda og skrapmetall pløyes ned for å gjøre det vanskelig å starte på nytt. Men om ikkje lenge er jorda rydda og det spirer igjen. Når sjølv palestinarane fortsatt har pågangsmot, korleis kan vi tillate oss å føle oss maktesløse, spurte Breisnes.

Les også: Ein gong blir du fri, inshallah

Norge må ta ansvar

Av pengene som ble lovet til gjenoppbygging av Gaza har bare fem prosent kommet inn, opplyser Norsk Folkehjelp. Da er det på tide at Norge, som leder av giverlandsgruppen, tar ansvar, mener Anna Lund Bjørnsen, leder i Fellesutvalget for Palestina.

– Vi må være de som tør å ta til orde for å innføre sanksjoner mot Israel for at gjenoppbyggingen av Gaza skal kunne bli en realitet, avsluttet Bjørnsen.