Inviter en ambassadør

Torild Holmedal utrydder 14 klasebomber under veiledning av Phonexay Silavan. Som Fagforbundet-ambassadør vil hun gjerne fortelle hvorfor folk i Laos trenger vår støtte til dette arbeidet. (Foto: Ingunn Eriksen)

Torild Holmedal og Eddie Whyte har blitt ambassadører for Fagforbundets Laos-engasjement. Nå vil de gjerne fortelle om ”bombies”.

24.02.2015 av Maria Wattne
Sist oppdatert: 15.02.2016

- Vi har opplevd hvordan Norsk Folkehjelps prosjekt gir folk en tryggere hverdag i et land som sliter med arven etter en krig de aldri var part i. Vi har sett med egne øyne hvordan solidaritetsprosjektet kan endre livet for folk på bygda i Laos, sier Eddie Whyte.

– Derfor deler vi gjerne det vi har lært! De unge, dyktige eksplosivrydderne som hadde edderkopp til lunsj i felten, veveren Kaming som mistet barnebarnet sitt fordi han ville spille petanque og 307 landsbyer som hadde fått mulighet til å dyrke jorda si gjorde sterkt inntrykk på oss. Inviter oss til møtet, så forteller vi. Kanskje får du selv prøve å holde en uskadeliggjort ”bombie”, sier Torild Holmedal.

I februar var de to ambassadørene på delegasjonsreise til Fagforbundets solidaritetsprosjekt i Laos sammen med Stein Guldbrandsen og Raymond Turøy fra arbeidsutvalget. De møtte klasebombeofre og eksplosivryddere, og er alle klare for å informere.

Skjulte farer

Laos er ett av verdens fattigste land, inneklemt mellom Thailand, Vietnam, Kambodsja, Kina og Burma. Det er det landet i verden som er hardest rammet av klasebomber og udetonerte eksplosiver. Under Vietnam-krigen, som Laos ikke var en del av, slapp amerikanske fly over to millioner tonn bomber over landet. Det ble sluppet en ladning hvert 8. minutt hver dag hele døgnet, i ni år. Det ble til sammen 280 millioner klasebomber. Omkring 30 prosent av disse eksploderte ikke da de falt. Derfor ligger det fortsatt, førti år etter at krigen var over, opp til 80 millioner udetonerte klasebomber spredt rundt i landet.

Solidaritetsprosjekt

En udetonert klasebombe ser uskyldig ut, er laget av metall, på størrelse med en tennisball, veier en halv kilo og kalles en ”bombie”. Selve eksplosjonen har en rekkevidde på 370 meter hvis du hakker borti den, spiller ball med eller prøver å gjøre om bombien til en bruksgjenstand. Derfor dreper bombies fortsatt barn og lemlester voksne i Laos i dag. De skaper frykt, hindrer innbyggerne i å bruke jorda og hemmer landets utvikling. Dette er bakgrunnen for at Fagforbundet støtter et av Norsk Folkehjelps eksplosivryddelag i Saravan, en provins sør i Laos.

Forbundet har støttet Norsk Folkehjelps eksplosivrydding i Laos siden 2009 og landsmøtet i 2013 fornyet vedtaket. Støtten i 2015 er på 300 000 kroner.

For å lære mer

For å avtale besøk på medlemsmøte, forening eller fylke, kontakt: Torild.Holmedal@fagforbundet.no, telefon  993 64 805; Eddie.Whyte@fagforbundet.no , telefon 902 77 166; Stein.Guldbrandsen@fagforbundet.no, telefon 913 90 717 eller Raymond.Turoy@fagforbundet.no, telefon 995 38 540.

Les også: Rydder for trygghet i Laos

Laos-ambassadør Torild Holmedal tilintetgjør bombene (video)

De samlet klasebomber for å spille petanque

Eksplosivryddere i Laos gir folk tryggheten tilbake (Norsk Folkehjelp)