På solidaritetstur til Laos

Klasebomber skaper frykt og tar liv i Laos.

Klasebomber skaper frykt og tar liv i Laos. (Foto: Norsk Folkehjelp)

Dette er klasebomber. Se hvor mange de er. Det ble sluppet over to millioner tonn klasebomber over Laos under Vietnamkrigen. Det antas at 30% enda er udetonert.

11.02.2015 av Torild Holmedal
Sist oppdatert: 11.02.2015

De 30 % udetonerte bomber tar livet av flere hundre sivile i året. Bønder som dyrker marka, og barn som leker eller bare går på skoleveien risikerer å bli lemlestet eller i verste fall miste livet.

Dette er virkeligheten 40 år etter at krigen er slutt. En krig Laos ikke en gang var en del av. Laos er i likhet med Norge full av naturressurser som de ikke får tilgang til fordi så store områder er dekt av udetonerte bomber. Det har ført til at Laos fortsatt er et av verdens fattigste land.

Fagforbundets verdier er omtanke, solidaritet og samhold. En av måtene å praktisere verdiene på er å besøke samfunn og mennesker som er i situasjoner som er preget av krig, okkupasjon, fattigdom og nød.

Som en del av solidaritetsarbeidet reiser jeg til Laos i morgen som en av Fagforbundets ambassadører. Der får vi se og høre hva krigen for 40 år siden har gjort med enkeltmennesker, med lokalsamfunn og med Laos som nasjon. Vi skal også få se hvilke mineryddingsmetoder vår gode samarbeidspartner Norsk Folkehjelp har utviklet og som kan gjøre Laos minetrygt i overskuelig framtid.

Det blir en spennende reise, og inntrykk og opplevelser skal  vi videreformidle underveis og når vi kommer hjem. Vi alle trenger økt kunnskap og forståelse, og ikke minst må forplikte oss til å bidra i opprydningsarbeidet. Det er omtanke, solidaritet og samhold i praksis.

Noen ganger får jeg spørsmål om det er Fagforbundet sin sak å drive med internasjonalt solidaritetsarbeid. Selvfølgelig er det vår sak. Det følger ikke bare ut av prinsipp og handlingsprogram men av at det siden fredsforhandlingene etter 1.verdenskrig i 1919 ble etablert en særorganisasjon for arbeidslivet. ILO: International Labour Organization, som i dag er en FN organisasjon. Det er med andre ord lang tradisjon i Fagbevegelsen å drive med solidaritetsarbeid. I ILOs konstitusjon fra 1919 står det:

Universell og varig fred kan kun oppnås hvis den er tuftet på sosial rettferdighet

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsen sin humanitære solidaritetsorganisasjon, og har samme grunnverdier som fagbevegelsen. De er på en måte ekspertene til oss i Fagforbundet. De har ekspertisen til å kartlegge, utvikle og gjennomføre solidaritetsarbeidet både nasjonalt og internasjonalt. En av grunnene til at Norsk Folkehjelp tar stilling er jo at skal universell og varig fred oppnås så må den være tuftet på blant annet sosial rettferdighet. Derfor er det viktig for Norsk Folkehjelp at solidaritet bygger på samarbeid mellom likeverdige parter og ikke veldedighet.

Internasjonalt solidaritetsarbeid er altså Fagforbundet sin sak, og det er derfor vi sammen med Norsk Folkehjelp er på tur til Laos. Vi lever i en globalisert verden som gjør at vi til enhver tid har oversikt over kriger, okkupasjoner, og overgrep. Da er det vår rett og plikt å blande oss opp i det, vi kan ikke si at vi ikke vet.

Vi snakkes fra Laos!

Torild Holmedal er opplæringansvarlig for tillitsvalgte i Fagforbundet Nordland. Hun er utnevnt som Fagforbundets ambassadør for Palestina og Laos. Hun har fått se hvordan folk lever under okkupasjon på Vestbredden og hvordan det er å leve som 3. generasjons flyktning i Libanon. Den 12. februar reiser hun med en delegasjon til Laos og se hva klasebomber gjør med lokalsamfunnene 40 år etter at de er sluppet. Hun videreformidler inntrykkene sine fra på Laos-bloggen sin, mens du kan lese om reisene fra Vestbredden og Libanon på www.gotopalestina.blogg.no.