–Hjertet mitt gråter. Jeg gråter.

Ambassadørene: Liz Aslaksen, Venke Anny Nes, Cathrine Hansen og Bengt-Ole Larsen. Ikke på bildet: Ragnar Steinstad. (Foto: Kjetil Vevle)

Fagforbundets Palestina-ambassadører dro i november til Palestina for å lære mer om prosjektene Fagforbundet støtter. Det ble en lærerik, men også en tårevåt opplevelse for mange.

14.01.2015 av Kjetil Vevle
Sist oppdatert: 03.02.2015

Med Israels krigføring mot Gaza i bak­hodet, var det likevel fem håpe­fulle ambassadører som besøkte Palestina for første gang i november. Sammen med ambassadørene dro representanter fra Norsk Folkehjelp og Fagforbundet. Ledelsen var representert med Stein Guldbrandsen og Raymond Turøy, som ledet hver sin delegasjon på henholdsvis Gaza og Vestbredden.

Tøft møte

– Hjertet mitt gråter. Jeg gråter. Hvordan kan verdenssamfunnet godta at okkupasjonsmakten, Israel, får holde på på denne måten? spør Liz Aslaksen fra Fagforbundet Oslo, på bloggen sin under besøket.

Reaksjonen til Aslaksen kom etter å ha besøkt en organisasjon som jobber for kvinners rettigheter i de pale­stinske områdene. Aslaksen er overbevist om at Fagforbundet spiller en viktig rolle gjennom Norsk Folkhjelps prosjekt­er i Palestina.

– Vårt arbeid utgjør en stor forskjell for mange palestinere. På Vestbredden besøkte vi flere av organisasjonene vi støtter gjennom Norsk Folkehjelp.

Hjelper kvinnene

– Vi møtte kvinnegruppa, PCDCR, og de arrangerte en gruppediskusjon for kvinner på landsbygda. De utvekslet erfaringer som kvinner i Midtøsten møter hver eneste dag, deriblant vold mot kvinner. Organisa­sjon­en bistår utsatte kvinner med par­terapi, advokathjelp og hjelper kvinner som møter rettssystemet, sier Aslaksen.

– Fagforbundets støtte gjør det mulig for denne organisasjonen å jobbe for kvinners rettigheter i Palestina. De tar de samme likestillingskampene som vi tok i Norge tidligere. Jeg er stolt av støtten vår, forteller Aslaksen.

Dype spor

Turen til Palestina har satt dype spor i Aslaksen, og opplevelsene vil prege hennes politiske arbeid i tida framover.

– Følelsen av håpløshet og maktesløshet er noe som har preget meg en god del etter besøket. Historiene og inntrykkene jeg fikk av å møte ulike mennesker, forteller hvor vanskelig konflikten er. Et undertrykt folk som føler seg uønsket, gjør noe med deg. Å se at en hel befolkning blir tvunget til å leve under disse forholdene gjør fryktelig vondt, sier Aslaksen.

Ambassadørkorpset

En viktig forutsetning for å bli ambassadør er å skolere andre i eget fylkeslag om konflikten mellom Israel og Palestina. På denne måten kan hele organisasjonen ta del i kunnskapen Palestina-abassadørene sitter på.

– Jeg ønsker å dele kunnskapen jeg sitter på med flest mulig folk. I Oslo er vi to ambassadører som inviterer oss ut til fagforeningene for å snakke om prosjektene i Palestina.

– Vi oppfordrer fagfor­eningene til å delta på kampanjer som vi har sammen med Norsk Folkehjelp. Fagforbundet Oslo tilslutter seg også andre lokale arrangementer, avslutter Aslaksen.

Om Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina:

• Det ble valgt to ambassadører fra hvert fylke på Fagforbundets landsmøte i 2014.
  • Ambassadørene er valgt fram til 2017.
  • Har som oppgave å kurse og skolere organisasjonen i spørsmålet om konflikten mellom Israel og Palestina.
  • Det arrangeres fem reiser i løpet av avtaleperioden og hver ambassadør deltar på en reise.
  • Besøk www.fagforbundet.no/tema/solidaritetsprosjekter for kontaktinformasjon og mer informasjon om Fagforbundets solidaritetsprosjekter.