Håpet lever i et flatbombet Gaza

Ash Shuja'iyeh var et by- og industriområde med nærmere 100.000 innbyggere nordøst for Gaza by som ble bombet i stykker den 21. juli. Ingen gjenoppbygging var begynt da Fagforbundet besøkte. (Foto: Stein Guldbrandsen)

Livsgrunnlaget ble jevnet med jorda under sommerens krig, og okkupasjonen fortsetter. - Folk i Gaza gir ikke opp, og trenger fortsatt støtte, understreker Stein Guldbrandsen, Fagforbundets arbeidsutvalg.

18.11.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.11.2014

Fagforbundets Palestina-ambassadører har besøkt prosjektet Forsvar våre rettigheter. Prosjektet støtter bønder og fiskere så de kan fortsette å arbeide og brødfø sine egne familier og samtidig levere mat til Gazas befolkning. Det drives med Union of Agricultural Work Committees (UAWC), en av Norsk Folkehjelps partnerorganisasjoner.

- Imponerende pågangsmot
Fagforbundets representanter tilbrakte en dag med prosjektleder Saed Ziada i jordbruksområdene langs grensa mot Israel, og fikk se med egne øyne at Israels krig mot Gaza hadde lagt det meste i ruiner, bokstavelig talt. Bygningene til fiskemarkedet i Gaza by var bombet og skutt i filler, fiskebåter og redskap ødelagt. Men gjennom prosjektet hadde UAWC allerede skaffet nye garn, bøyer og liner slik at fisket kunne fortsette.

Jordbruksområder var angrepet av tanks og bulldosere. Matjorda ble skyflet i hauger blandet med skrot, appelsin- og olivenlunder ble revet opp og drivhus kjørt flate. Vanningsanlegg ble konsekvent rasert, inkludert hovedledninger to meter under bakken.

- Saed er en positiv person som har imponert på alle tidligere ambassadørreiser. Han har entusiastisk presentert oss for kvinner som har fått støtte til å komme i gang med grønnsaksdyrking, birøkt og sauehold. Stolt har han vist oss brønner vi har finansiert som kilde til vanningsanlegg for jordbruksområder. Nå fryktet jeg å møte en knust mann, forteller Stein Guldbrandsen fra Fagforbundets arbeidsutvalg.

Saed Ziada ble hardt rammet da storfamiliens hus i flyktningleiren Bureij Camp midt på Gazastripen ble bombet til total ødeleggelse. Hans mor, tre brødre, en svigerinne og en nevø ble drept.
- Likevel hadde han det samme pågangsmotet. Som han sa, slik er livet i Gaza, og skal vi få til noe, må jeg se ut som om det går greit. Han innrømmet at sorgen er tung å bære, og sier at det er kjærligheten til Gaza som holder ham oppe. Saed er helt sikker på at Palestinas frigjøring vil komme snart, sier Stein Guldbrandsen.

Med Saed Ziad i spissen, hadde UAWC allerede fått renset og kjørt ut ny matjord. De første nye vanningsanleggene var også på plass. Vi fikk se de første spirende jordene.

Gjensyn med et flatbombet Gaza
Den 10. november reiste en liten gruppe fra Fagforbundet fra Jerusalem til det blokkerte Gaza via Erez, den eneste grenseovergangen. Erez er åpen 5-6 dager i uka fra kl 09 til 15, men stenges på jødiske høytidsdager og ellers etter Israels forgodtbefinnende.

Etter 51 dagers krig mot Gaza ble det en våpenhvile 26. august. Løftene i avtalen var å lette på blokaden og å tillate flere å reise ut og inn av Gaza.
- Det er ingen konkrete planer om havn, kystblokaden er fortsatt total, flyplass er en drøm og overgangen til Egypt er stengt. Det er knapt bevegelse av mennesker over den eneste åpne grenseovergangen. 1.8 millioner mennesker er sperret inne fordi de er palestinere, forteller Stein Guldbrandsen.

Redselsopplevelser
- Tallene over drepte, skadete, hjemløse og andre ødeleggelser er uhyggelige. Vi møtte vennene våre Mahmoud, Wedad, Khalil, Ashraf og Mai. De er blant de 1.8 millioner menneskene som satt innesperret på Gaza i 51 dager mens Israel slapp bombelaster fra fly og droner, skjøt raketter fra krigsskip og fly, granater fra tanks og sendte inn bakkemannskap. Redselsopplevelsene de har vært igjennom er ufattelige, sier han.

Flatbombet
Ash Shuja’iyeh var et by- og industriområde med nærmere 100.000 innbyggere nordøst for Gaza by som ble bombet 21. juli. Da Fagforbundet var på besøk, var det ryddet litt i ruinene, men ingen gjenoppbygging var i gang. Folk bor i “flyktningeleirer” på FN-skoler, hos slektninger eller i provisorier.
- Verdenssamfunnet tillot Israel å utsette 1.8 millioner Gazaboere for en ufattelig terrorsommer. Vi kan ikke tillate at okkupasjonen og blokaden skal fortsette. Skal vi ha troverdighet som et verdenssamfunn med humanisme i førersetet, må vi få stoppet ødeleggelsen av menneskene som bor i Gaza, sier en sterkt preget Stein Guldbrandsen.