Ny landdirektør for Laos

Jonas Zachrisson er Norsk Folkehjelps nye landdirektør i Laos.

Jonas Zachrisson har tatt over stillingen som Norsk Folkehjelps landdirektør for Laos etter Atle Karlsen. Zachrisson har tidligere vært landdirektør i Jordan og Tadsjikistan.

12.09.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 12.09.2014

Laos ble hardt rammet av USAs jakt etter vietnamesisk gerilja under Vietnamkrigen. Amerikanske bomberegistrene viser et gjennomsnitt på 176 bombetoky per dag i det nøytrale Laos perioden 1964 til 1973. Norsk Folkehjelps arbeid består i å kartlegge de ufattelige mengdene med udetonerte eksplosiver.

Den nye lederen får ansvar for 385 ansatte.  Det er i alt 18 lag som kartlegger og rydder eksplosiver. Fagforbundet gir gjennom samarbeidsavtalen med Norsk Folkehjelp fra 2009 støtte til laget i Sekong-provinsen. I 2013 kartla Norsk Folkehjelp 94 landsbyer som er rammet av klasebomber. I Sekong ble 5255 eksplosiver fjernet.

Mer effektivt arbeid

Nytt av året er at kartleggingsinformasjonen legges rett inn i en database mens lagene jobber i felt. På denne måten unngår man at det skrives av feil fra papirnedtegnelser og i tillegg spares det mye tid.  Zachrisson ser svært positiv på at Norsk Folkehjelp nå driver arbeidet sitt enda mer kostnadseffektivt, og sier at dette er også et økende krav fra laotiske myndigheter. USAs ambassadør Daniel A. Clune har vært en pådriver for at alt arbeid som gjøres med å kartlegge og rydde landet skal ha beviselig god effekt.

Norsk Folkehjelp har fått økte ressurser gjennom det britiske departementet for internasjonal utvikling (DFID) og økning av midlene fra USA er også på trappene.

- Det nytter ikke å si at det tar inntil tusen år å rydde Laos helt fritt for udetonerte eksplosiver.  Det er som er realistisk er at man innen en 20-års periode så kan man drastisk minske innvirkningen av problemet med nåværende ressurser og metodikk, sier Jonas Zachrisson.

Det knytter seg spenning til Norsk Folkehjelps besøk til Kambodsja for å se på Norsk Folkehjelps minehundsenter der. Dersom hundene fungerer like godt i Laos, vil arbeidet ytterligere effektiviseres. Detektorene som bruker nå av teamene, reagerer på alt metall, men hundene vil kun gå etter eksplosiver.

Små helikopterkameraer vurderes også som et mulig nytt hjelpemiddel som vil være nyttig i kartleggingen.

På spørsmål om hva Zachrisson ser på som det viktigste å fokusere på framover,  svarer han at det er å fortsette videre med å ha en åpen og kontinuerlig dialog med de nasjonale myndighetene og provinsene.  Laos er en ettparti kommunistisk stat, men provinsene har en god del autonomi og det er ikke alltid at beslutninger tatt sentralt når provinsene.  Det har ikke blitt mer regler og byråkrati, men det har heller ikke blitt en lettelse som det var en del forhåpninger til etter at landet har åpnet seg mer opp for omverden.

Laos – et land i endring

Svensken synes Laos er et interessant land å jobbe i. Laos er regionens fattigste land. 25 % lever under fattigdomsgrensen, og det er stor forskjell mellom by og byd.  Det er mye byggevirksomhet, og Kina fortsetter å bygge ut jernbanenettet, men Laos ligger etter nabolandene når det gjelder investeringer.  Det er også mangel på demokrati.

Det som er spennende er å se at Norsk Folkehjelp bidrar til å fremme likestilling og endre holdninger til kvinner. 38 prosent av de ansatte er kvinner, og flere er i ledende stillinger. Poenget er ikke at kvinner skal fram og opp, men at de best kvalifiserte skal rykke opp, og det er ofte kvinner. Noen menn ønsker ikke å ta ordre fra kvinner, men dette endrer seg med tiden. Det er viktig å se at kvinner  skritt for skritt blir en mer integrert del av samfunnet og blir sett som likeverdige.

Jonas Zachrisson takker for støtten fra Fagforbundet og gleder seg til å ta fatt på arbeidet med å skape en tryggere hverdag for sivilbefolkningen i Laos.