Folkerettsbrudd skal fordømmes, ikke belønnes

President Shimon Peres begynte sitt offisielle program i dag med å møte kong Harald. (Foto: Ingunn Eriksen)

26 organisasjoner og politiske partier med tilsammen halv millioner medlemmer i ryggen, reagerer sterkt på at statsminister Shimon Peres er på statsbesøk i Norge.

12.05.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 14.05.2014

Sammen har de undertegnet et opprop hvor det stilles spørsmål om hvilke signaler Norge ønsker å sende til okkupasjonsmakten Israel som nettopp har brutt fredsforhandlingene med palestinerne.

I regjeringens politiske plattform står det at regjeringen «vil legge til grunn en balansert holdning til Midtøsten-konflikten, og aktivt støtte målet om en fremforhandlet løsning som innebærer at Israel og Palestina, som to stater, eksisterer i fred innenfor sikre og internasjonalt anerkjente grenser.”

Besøket kan ikke sies å være et utslag av en balansert holdning, og organisasjonene krever at president Peres får klar beskjed om at Israel må stanse sin folkerettsstridige politikk og rette seg etter vedtatte FN-resolusjoner. Folkerettsbrudd skal fordømmes, ikke belønnes med gallamiddag ved Kongens bord.

Les hele oppropet HER.

Markering foran Stortinget

Regjeringens invitasjon til Israels president Shimon Peres har opprørt mange. Demonstrasjonen gikk fredelig for seg. Foto: Knut Brobakken

Flere hundre mennesker møtte fram foran Stortinget i dag med brennende appeller og paroiene "Folkerettsbrudd må fordømmes», «Stopp Israels ulovlige kolonisering av Vestbredden og Øst-Jerusalem», «Opphev blokaden av Gaza» og «Opphev okkupasjonen av Palestina».

Appellantene var bl.a:

Emad Al-Rozzi. Foto: Knut Brobakken

Emad Al-Rozzi, Gaza (Foto: Knut Brobakken) Han er doktorgradstipendiat ved UiO. Han fortalte hvor sterkt det er å se de israelske flaggene vaie oppover hele Karl Johan, det samme flagget som vaier på okkupert palestinsk jord. Ekstra sterkt virket det på grunn av at Norge feirer Grunnloven. Israel derimot er et land som ikke respekterer landegrenser og utvider sitt landområde med okkupasjon og brudd på folkeretten og menneskerettigheter. Les appellen.

Odd-Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet (Foto: Roger Nordland)  la vekt på  at fred oppnås ved fredsforhandlinger og ikke folkerettsbrudd. Les appellen.

Ingunn Gjerstad, Stortingsrepresentant for SV,(foto: Knut Brobakken) hevdet i sin appell at Israel er en apartheidstat, og SV godtar ikke apartheid. Partiet vil fortsette å jobbe for boikott, deinvestering og sanksjoner (BDS-kampanjen) mot Israel.

Bjørnar Moxnes, leder for Rødt Oslo, (foto: Knut Brobakken) trakk fram statsministerens manglende møte med fredsprisvinner Dalai Lama og hadde et klart budskap til Erna. "Dobbeltmoral er ikke dobbelt så bra som ingen moral!".  Han gikk hardt ut mot regjeringen i sin appell. Han mente at den norske regjeringen viste sitt sanne ansikt nå som det koster å protestere mot menneskerettighets- og folkerettighetsbrudd. Han siterte Astrid Lindgrens bok om brødrene Løvehjerte og konkluderte med at regjeringens manglende mot viste at de bare var en lort. Les appellen.

Marit Skjeggestad, sokneprest i Kampen menighet, minnet president Shimon Peres om at alle mennesker er like mye verdt. Les appellen.

Eskil Pedersen, leder for Arbeidernes Ungdomsfylking,(foto: Knut Brobakken) fyrte løs mot statsminister Erna Solberg i sin appell. Han mente at dersom hun har glemt hvorfor menneskerettigheter er viktig. så kunne hun ta en tur til Vestbredden og Gaza.

Majed Abusalama, prisbelønnet fotojournalist fra Gaza, (foto: Knut Brobakken) sa i sin appell at han er redd for at Norge og resten av verden skal normalisere okkupasjonen av Palestina. Han var opptatt av Israels blokade av Gaza som ikke er annet enn en kollektive avstraffelse. Israel har kontroll på himmel, land, vann og strand.

Kathrine Jensen, leder for Palestinakomiteen i Norge, (foto: Knut Brobakken) dro en sammenligning mellom at organisasjonene og partiene som har sluttet seg til oppropet og punktmarkeringen har en medlemsmasse på hele 500 000 perosner og at det er rundt 500 000 mennesker som bor i de folkerettstridige israelske bosettingene.  Les appellen HER.

Palestinakomiteeni Norge og Fellesutvalget for Palestina sto som arrangør for markeringen.